Кафедру російської філології та зарубіжної літератури було створено в 1999 році після об’єднання двох кафедр: російської мови та російської і зарубіжної літератури. Викладачі кафедри здійснюють підготовку фахівців за напрямком «Мова та література: російська, англійська». До складу кафедри входять дві секції: лінгвістична й літературознавча. Їх освітню діяльність спрямовано на підготовку спеціалістів вищої кваліфікації як на російському (мова й література), так і на англійському та німецькому (теорія і історія літератури, методика викладання літератури) відділеннях.
Потужний науково-викладацький потенціал кафедри дозволяє здійснювати підготовку філологів, які вже багато років користуються авторитетом у галузі інтелектуальної праці міста, області, України та зарубіжжя. Викладачі кафедри працюють над темою «Аналіз поетики тексту як універсальне підґрунтя професійної підготовки вчителя-словесника»: вивчають питання здійснення й узагальнення лінгвістичного та літературознавчого аналізу поетики тексту, здійснюють розробку методик аналізу тексту й методик навчання такого аналізу як універсального засобу підготовки вчителів словесності.
Науковці плідно працюють над проблемами аналізу художнього твору в різних аспектах, досліджують функціонування мовних одиниць, лексико-семантичні та фразеологічні рівні мови, а також гендерний аспект у літературознавстві; розглядають мови в семіотичному та комунікативному аспектах, поглиблено вивчають жанрово-стилістичні особливості творів літератури. Викладачі кафедри працюють над удосконаленням методики викладання російської мови та зарубіжної літератури тощо.
Кафедра російської філології та зарубіжної літератури співпрацює з провідними науковими установами й закладами вищої освіти України. Викладачі кафедри постійно беруть участь у міжнародних, всеукраїнських, регіональних й університетських науково-практичних конференціях і семінарах. На кафедрі постійно діють наукові та методичні семінари, на яких підсумовуються й обговорюються результати науково-дослідної роботи. Видається збірник наукових праць «Актуальні проблеми філології і методики викладання мов», на сторінках якого висвітлюються актуальні проблеми сучасної філології та методології.
Кафедра підтримує тісні зв’язки з освітянами середньої ланки. У пріоритеті – методична допомога та проведення різноманітних профорієнтаційних заходів, наприклад, організація конкурсу «Я – майбутній філолог» для учнів 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, під час якого старшокласники проходять тестове випробування з питань мовознавства, літературознавства й історії зарубіжної літератури, виконують творчі роботи та проблемні завдання.