Опитування здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня, що навчаються на освітній програмі «Українська мова і література, зарубіжна література. Психологія» денної форми навчання щодо якості освітніх програм, організації зв’язку із здобувачами вищої освіти у Криворізькому державному педагогічному університеті було проведено упродовж лютого 2024 року на платформі MOODLE. Мета анкетування – визначити рівень задоволеності освітніми компонентами освітніх програм, їх відповідності напрямку майбутньої професійної діяльності, рівня запропонованої практичної підготовки, можливості формування індивідуальної освітньої траєкторії.
В опитуванні взяли участь 22 здобувачі ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Психологія». В анкеті здобувачам вищої освіти було запропоновано 50 питань стосовно критеріїв якості освітніх програм.
Результати анкетування виявили сильні та слабкі сторони освітнього процесу та факультеті української філології. Здобувачі освіти зазначили, що навчання на освітній програмі повністю відповідає очікуванню – 36,36 %, «скоріше так» – 31,82 %, «скоріше ні» – 22,73 %, «ні» – 9,09 %.
Відповіді на питання «Якщо якісь очікування не справдилися, то які саме?» у відсотках були такими: «очікував(ла) кращі умови відпочинку» – 45,45 %; «очікував(ла) кращі умови для навчання» – 31,82 %, «очікував(ла) кращі умови для реалізації своїх здібностей» –13,64 %; «не той фах обрав(ла) та «очікував(ла) більш сучасний рівень викладання» – по 18,18 %.
Аналіз опитування засвідчив про те, що половина опитуваних задоволена організацією освітнього процесу та в майбутньому планують працювати за здобутою кваліфікацією. На запитання «Чи задоволені Ви рівнем отриманих знань та умінь?» половина здобувачів освіти відповіли «так» – 50,00 %; «частково» – 40,91 %, «ні» та «важко відповісти» – по 4,55 %. Відповіді на запитання «Чи плануєте Ви в майбутньому працювати за здобутою кваліфікацією?» виявилися такими: «так, обов’язково» – 45,45 %; «якщо трапиться така нагода» – 18,18 %, «важко відповісти» – 22,73 %, «ні» – 13,64 %.
Здобувачі освіти до зайвих та непотрібних дисциплін віднесли такі предмети: філософію, етику, соціологію, STEM, а також вибіркові дисципліни. Відзначили також, що всі дисципліни важливі для опанування даною кваліфікацією. До найбільш важливих та необхідних для вивчення, становлення професійного філолога та практичного психолога здобувачі вищої освіти віднесли дисципліни ОПП: фахові ОК, психологію (загальну, вікову, адже вони розвивають навички в різних аспектах професії.
Дієвість процедур формування освітньої траєкторії спостерігаємо у відповідях респондентів: «відмінно» – 22,73 % , «добре» -27,27 %, «задовільно» – 31,82 %, «ні» - 4,55 %, «важко відповісти» – 13,64 %.
Перелік вибіркових дисциплін повністю задовольняє 50,00 % опитаних, частково – 31,82 %, не задовольняє – 13, 64%, важко відповісти – 4,55%. До переліку вибіркових дисциплін здобувачі вищої освіти бакалаврського рівня пропонують додати фізичну культуру, навички практичного життя, фінансову грамотність, дисципліни з інших ОПП. Схвально відреагували на вибір вибіркових дисциплін – 59,09 %, частково – 27,27 % респондентів, незадоволення висловили – 9,09 %, важко відповісти – 4,55 %. В опитуванні брали участь здобувачі першого курсу, в яких ще не читалися дисципліни за вибором, отже не могли з впевненістю відповісти на це питання.
Відповіді на питання «Що Ви можете запропонувати для вдосконалення методики формування індивідуального навчального плану?» свідчать про не розуміння здобувачами цієї освітньої траєкторії (наприклад, пропозиція: «Дозволити його оформити студентам НЕ тільки за своєю спеціальністю, а за такими поняттями як: "сімейні обставини" та "за працевлаштуванням" (не за спеціальністю) на ВСІХ факультетах»)
На запитання «Чи задовольняє рівень організації та зміст практик» респонденти дали такі відповіді: «так» – 18,18 %, «частково» – 54,55 %, «ні» та «важко відповісти» – по 13,64 %. Виробнича педагогічна практика у закладах освіти запланована у 6, 8 семестрах, до цього часу – це навчальна психолого-педагогічна практика, практика з підготовки до роботи в оздоровчих таборах. Оскільки дистанційне навчання, воєнний стан не сприяють навчанню оффлайн у школах, то, очевидно, здобувачам важко спостерігати за учнями.
На питання чи корисними є практики для формування професійних компететностей, навичок для подальшої роботи за спеціальністю здобувачі відповіли «так» – 54,55 %, «частково» – 27,27 %. Спостерігаємо дотримання пропорції у відповідях: «ні», «важко відповісти» – по 9,09 %. До змісту практик і завдань здобувачі рекомендують внести інтерактивні та творчі завдання. Навчальну та виробничу практику здобувачі освіти переплутали з практичними заняттями, про що свідчить пропозиція (наприклад: «теоретичної частини більше, ніж практичної. Бо багато студентів переказує літературу з інтернету тим самим не розуміючи це на практиці. І через це дуже часто на семінарах не встигаємо опрацьовувати найголовніше – практичну частину»).
Здобувачі ОПП вважають, що існує перевантаження, часу на опрацювання навчального матеріалу не вистачає, таких 77,27 %, достатньо часу на опрацювання навчального матеріалу для 22,73 %.
Обізнаність із процедурами визнання результатів навчання, отриманих в інших закладах освіти, у неформальній системі освіти підтверджують (відповідь «так» – 86,36), що свідчить про середній рівень поінформованості здобувачів. Повністю задоволені формами й методами навчання та викладання на ОП 40,91 % здобувачів, «частково» – 54,55 %, «важко відповісти» – 4,55 %. Цілком погоджуються з твердженням, що викладання в університеті є студентоцентрованим та «скоріше не погоджуються» – по 22,73 % опитаних, відповідь «скоріш погоджуюся» дають 45,45 % респондентів. Серед викладачів, які найбільш професійно викладають навчальні дисципліни, студенти відзначили Н. Коломієць, Ж. Колоїз, С. Бузько, С. Журбу, Н. Березовську-Савчук, С. Ковпік, Н. Малюгу, І. Онікієнко, Н. Мельник, О. Оліфер, О. Михайленко, О. Горбачову, О. Шило, О. Халік, Н. Яременко та ін.
Більшість (86,36 %) респондентів вказали, що з програмами і силабусами навчальних дисциплін знайомлять їх на початку вивчення. Викладачі надають інформацію щодо змісту, результатів навчання, порядку та критеріїв оцінювання на початку вивчення дисципліни (95,45 %). Здобувачі зазначили, що знайомі з порядком та критеріями оцінювання з освітніх компонентів (навчальних дисциплін, практик, курсових робіт), знають, де на офіційному сайті університету та в СУЕНК університету розміщено інформацію про ОК та критерії їх оцінювання (81,82 % питаних).
Зазначили, що час від часу залучаються до наукової роботи (40,91 %), повністю знайомі з інформацією про програми академічної мобільності 31,82 % здобувачів, «не залучаються зовсім» та «важко відповісти» – по 13,64 %. Питання поінформованості здобувачів про програми міжнародної академічної мобільності потребує уваги, адже відповідь «так» (володіють інформацією) набрала серед опитуванних 59,09 %, «частково» та «ні» – відповідно 22,73 % та 18,18 %.
Вважають контрольні заходи прозорими і зрозумілими – 45,45 % респондентів, «скоріше так, ніж ні» – 36,36 %, «скоріше ні, ніж так» та «важко відповісти» – по 9,09 %. Відповіді на запитання: «Чи завжди забезпечується об’єктивність і неупередженість екзаменаторів?» такі: «так» – 31,82 %, «скоріше так, ніж ні» – 40,91 %, «скоріше ні, ніж так» та «важко відповісти» – по 13,64 %. На запитання «Чи зіштовхувалися Ви з необ’єктивністю оцінювання Ваших знань?» відповіді розділилися порівну – по 50,00 %. Обізнані з процедурою оскарження результатів, заліків, екзаменів та частково обізнані – по 27,27 %, не обізнані – 45,45 % респондентів.
Ствердну відповідь (95,45 %) дали на запитання про дотримання академічної доброчесності в університеті. Викладачів, які працюють на ОП, визнають професіоналами високого рівня 40,91 % опитаних, відповідь «скоріше так» дають 36,36 % респондентів, «скоріше ні» – 13,64 %, «важко відповісти» – 9,09 %. Доброзичливий, конструктивний та довірливий характер стосунків із викладачами підтверджують 36,36 % здобувачів, відповідь «скоріше так» дають 36,36 % опитаних, «скоріше ні» -22,73 %, «важко відповісти» – 4,55 %. 63,64 % здобувачів підтверджують, що вони поінформовані щодо процедури врегулювання конфліктних ситуацій (зокрема, прояви дискримінації, булінгу, корупції тощо), частково поінформованими та непоінформованими вважають себе по 18,18 % респондентів.
На запитання про доцільність залучення до освітнього процесу професіоналів-практиків, експертів, роботодавців відповідь «так» дали 68,18 % здобувачів, «лише для опрацювання окремих тем» – 22,73 %, «важко відповісти» - 9,09% респондентів.
Задоволені рівнем матеріально-технічного забезпечення навчання на освітній програмі 54,55 % опитаних, частково – 27,27 %, важко відповісти і не задоволені – по 9,09 %. Рівнем інформаційного та навчально-методичного забезпечення на освітній програмі задоволені 63,64 %, частково – 27,27 %, відповідь «ні» та «важко відповісти» дають по 4,55 % опитаних. Цілком задоволені рівнем організаційної, інформаційної, соціальної, консультаційної підтримки студентів в університеті 72,73 % опитаних, частково задоволені – 13,64 %, не задоволені – 4,55 %, відповідь «важко відповісти» дають 9,09 % опитаних.
Щодо обізнаності з діяльністю молодіжного центру університету відповідь «так» становить 40,91 %, «тільки чув(ла) про її існування» – 45,45 %, негативна відповідь – 13,64 %. З діяльністю психологічної служби університету обізнані 54,55 % респондентів, «тільки чув(ла) про її існування» – 36,36 %, негативна відповідь – 9,09 %.
Обираючи 3 можливі варіанти, більшість здобувачів висловилася про те, що найкращу підтримку надають деканат (45,45 %), одногрупники та друзі (по 54,55 %), батьки (40,91 %), викладачі (18,18%), куратор групи (13,64%), студентське самоврядування (27,27%), підтримка не надається (9,09%); у разі конфліктної ситуації вони виявляють готовність звертатися до декана факультету – 86,36 %, куратора групи – 59,09 %, ректора університету – 18,18 %, у навчально-методичний відділ – 4,55 %, на гарячу лінію МОН або до виконавчої влади – 4,55% і 9,09 % відповідно. Самостійно розв’язуватимуть конфлікт 4 особи (18,18 %).
На запитання, чи залучають студентів, зокрема студентське самоврядування, до перегляду ОП, внесення змін і доповнень до неї, відповідь «так» становить 18,18 %, «час від часу» – 22,73 %, «ні» – 27,27 %, «важко відповісти» – 31,82 %. Лише 13,64 % здобувачів підтвердили, що вони чи їхні одногрупники подавали пропозиції щодо перегляду освітньої програми, внесення змін і доповнень до неї, 45,45 % заперечили такий факт, заявили про свою необізнаність 40,91 %.
На запитання «Чи вважаєте Ви освітню програму, за якою навчаєтеся, актуальною, затребуваною, такою, що відповідає запитам ринку праці?» відповідь «так» й «скоріше так» дали по 31,82 %, «ні» – 13,64 %, «важко відповісти» – 22,73 % респондентів.
Отже, аналіз результатів опитування (лютий 2024 р.) здобувачів вищої освіти першого бакалаврського рівня на факультеті української філології щодо якості ОП, за якою вони навчаються, засвідчив, що студенти загалом задоволені або частково задоволені рівнем отриманих знань та вмінь, зацікавлені в отриманні якісних освітніх послуг та готові до надання конструктивних рекомендацій задля підвищення якості реалізації освітньої програми. Уважаємо, що досвід такого опитування має справити позитивний вплив на якість надаваних освітніх послуг, стане підґрунтям підготовки змін до ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Психологія».