Відповідно до пункту 2 статті 16 Закону України «Про вищу освіту» система забезпечення закладами вищої освіти якості освітньої діяльності та якості вищої освіти (система внутрішнього забезпечення якості) передбачає здійснення процедур і заходів до яких включено здійснення моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм.
Упродовж березня 2024 року на платформі MOODLE Криворізького державного педагогічного університету тривало анонімне опитування випускників з метою дослідженні сучасного стану й перспектив удосконалення підготовки фахівців за освітніми програмами.
Учасники анкетування – це здобувачі бакалаврського рівня вищої освіти денної форми навчання, які навчалися за ОП «Дизайн одягу». У загальній кількості 13 випускників, які взяли участь в опитуванні, представлені різні роки завершення навчання. Зокрема, 38,5% (5 осіб) – випускники 2023 року, 30,8% (4 особи) - випускники 2022 та 2021 років, та по 1 особі - випускники 2018, 2016, 2015 та 2012 років (30,8%).
Важливим є те, що 9 осіб (69,2%) із 13 осіб випускників за останні три роки (2021-2023) взяли участь в опитуванні. Це вказує на їх активну участь у вивченні та вдосконаленні освітньої програми. Додатково, в опитуванні також взяли участь 4 випускники старших років (2012, 2015, 2016, 2018), що дозволяє порівняти думки та досвід різних поколінь випускників.
На запитання щодо джерела фінансування їхньої освіти, випускники відповіли наступним чином: з державного бюджету – 4 особи (30,8%), за кошти фізичних або юридичних осіб (контракт) –9 осіб (69,2%).
Щодо задоволення якістю отриманої освіти, результати опитування показали, що «задоволені» 4 особи (30,8%), а «скоріше задоволені» –9 осіб (69,2%).
У контексті зайнятості після завершення навчання, лише 1 випускник (7,7%) працює за спеціальністю, в той час як 8 осіб (61,5%) працюють у споріднених галузях, і 4 особи (30,8%) не працюють за фахом.
Щодо пошуку роботи, 3 випускники (23,1%) отримали своє поточне місце роботи за рекомендаціями друзів або знайомих, 2 особи (15,4%) – за допомогою веб-порталів, 1 особа (7,7%) – через Державну службу зайнятості, 5 осіб (38,5%) – самостійно забезпечили собі робоче місце, 1 особа (7,7%) займається самозайнятістю, а ще 1 випускник (7,7%) виїхав за кордон.
На запитання щодо важливості наявності диплома про вищу освіту для роботодавця, відповіді розподілилися наступним чином: 15,4% (2 особи) вважають, що це був один із вирішальних чинників, 38,5% (5 осіб) стверджують, що так, але це не було вирішальним фактором, а 46,2% (6 осіб) відповіли, що ні.
У контексті важливості для роботодавця отриманого фаху, 23,1% (3 особи) вважають, що це був один із вирішальних чинників, 30,8% (4 особи) вважають, що так, але це не було вирішальним фактором, а 23,1% (3 особи) відповіли, що ні.
Випускники оцінили актуальність освітньої програми «Дизайн одягу» за п’ятибальною шкалою, де 1 означає «зовсім не актуальна», а 5 – «актуальна». Отже, 2 особи оцінили програму на 5 балів, 6 осіб –на 4 бали, 4 особи –на 3 бали, а 1 особа –на 2 бали.
За результатами опитування щодо рівня підготовки за освітньою програмою «Дизайн одягу» отримали такі відповіді:
Загальнотеоретична підготовка: Дуже задоволені: 2 особи (15,4%), Задоволені: 8 осіб (61,5%),Частково задоволені: 3 особи (23,1%)
Спеціальна (професійна) підготовка: Дуже задоволені: 3 особи (23,1%), Задоволені: 6 осіб (46,2%), Не зовсім задоволені: 3 особи (23,1%), Не задоволені: 1 особа (7,7%)
Практична підготовка: Дуже задоволені: 1 особа (7,7%),Задоволені: 7 осіб (53,8%),Не зовсім задоволені: 3 особи (23,1%),Не задоволені: 2 особи (15,4%)
Формування комунікативної компетентності: Дуже задоволені: 3 особи (23,1%),Повністю задоволені: 5 осіб (38,5%), Частково задоволені: 5 осіб (38,5%)
Розвиток здатності до навчання й саморозвитку: Дуже задоволені: 5 осіб (38,5%),Повністю ,Не задоволені: 1 особа (7,7%)
Формування умінь працювати в колективі, команді: Дуже задоволені: 6 осіб (46,2%),Повністю задоволені: 5 осіб (38,5%),Частково задоволені: 2 особи (15,4%)
Розвиток ерудованості, загальної культури: Дуже задоволені: 4 особи (30,8%),Повністю задоволені: 6 осіб (46,2%),Частково задоволені: 2 особи (15,4%), Не задоволені: 1 особа (7,7%)
Оволодіння інформаційно-комунікаційними технологіями: Дуже задоволені: 3 особи (23,1%), Повністю задоволені: 5 осіб (38,5%, Частково задоволені: 3 особи (23,1%), Не задоволені: 2 особи (15,4%)
Розвиток лідерських якостей: Дуже задоволені: 7 осіб (53,8%), Повністю задоволені: 3 особи (23,1%), Частково задоволені: 1 особа (7,7%), Не задоволені: 2 особи (15,4%).
За результатами опитування щодо найбільш важливих і корисних навчальних дисциплін у рамках освітньої програми «Дизайн одягу», випускники виділили такі компоненти: Фешн ілюстрація, Основи конструювання та моделювання одягу, Арт-дизайн, Комп'ютерні технології, Історія костюма, Художнє оздоблення одягу, Композиція, Технологія обробки деталей одягу, Історія мистецтва та дизайну, Макетування, Комплексне проєктування, Маркетинг, Менеджмент, Розробка ескізів у векторі, Створення бізнесу з нуля.
Щодо престижності кваліфікації на ринку праці, 46,2% випускників вважають її престижною, а 53,8% відповіли «важко відповісти».
Якби випускники знову приймали рішення про вибір освітньої програми, 46,2% обрали б знову освітню програму «Дизайн одягу», 30,8% – «скоріше так», 15,4% – «важко відповісти», і лише 7,7% відповіли «ні».
Випускники надали оцінку КДПУ як закладу вищої освіти за наведеними критеріями за п’ятибальною шкалою, де 1 – низька оцінка, а 5 – найбільш висока оцінка.
Найвища оцінка надана роботі органів студентського самоврядування (81,6%). Це вказує на те, що студенти вважають цей аспект найбільш успішним у вищому навчальному закладі.
Найнижча оцінка виявлена за критерієм використання сучасних методів навчання (64,6%), що може вказувати на необхідність оновлення навчального процесу або впровадження більш сучасних технологій і методик навчання.
Зміст освітньої програми та якість матеріально-технічної бази отримали порівняно високі оцінки (70,8%, 78,4%), що свідчить про загалом позитивне ставлення випускників до навчального процесу та умов навчання. Ділова репутація та імідж закладу, а також загальна організація роботи структурних підрозділів мають середній рівень задоволеності (≈67,6% та ≈ 75,4% відповідно), що може вказувати на стабільність і добре функціонування університету, але з простором для подальших поліпшень.
Загалом, аналіз показує, що випускники високо оцінюють роботу студентського самоврядування та якість матеріально-технічної бази. Однак існує потреба в удосконаленні використання сучасних методів навчання, що може включати впровадження новітніх технологій, активніше застосування інтерактивних та практичних методів навчання.
Для покращення підготовки фахівців за освітньою програмою «Дизайн одягу» були надані наступні пропозиції:
Збільшення практичної складової навчання:
o Впровадження більшої кількості практичних занять і проєктів, які дозволяють студентам застосовувати отримані знання в реальних умовах.
o Організація роботи над проєктами в співпраці з компаніями і брендами в сфері дизайну одягу.
Оновлення навчальних програм:
o Перегляд навчальних програм із метою збільшення частки дисциплін, безпосередньо пов’язаних з дизайном одягу, з акцентом на сучасні тенденції і технології.
o Зменшення кількості дисциплін, які не мають прямого відношення до основної спеціальності студентів, замість цього пропонуючи більше вибіркових предметів за профілем.
Впровадження сучасних технологій у навчальний процес:
o Значне збільшення використання комп'ютерної графіки, 3D моделювання та макетування в курсах дизайну.
o Включення курсів з матеріалознавства, що дозволить студентам краще розуміти властивості та можливості різних матеріалів.
Залучення студентів до активної участі у навчальному процесі:
o Розробка програм, що заохочують студентів до самостійного дослідження та розвитку в рамках обраної спеціальності.
Ці рекомендації спрямовані на покращення якості освіти та задоволення потреб студентів, що в подальшому забезпечать необхідні знання та навички для успішної кар’єри в сфері дизайні одягу.