17 листопада 2025 року аспіранти першого року провели мініконференцію, присвячену академічній доброчесності та відповідальному використанню ШІ в науковій діяльності.

Участь у зустрічі взяли аспіранти різних спеціальностей, які представили короткі доповіді та обговорили актуальні проблеми формування відповідальної дослідницької культури. Особливий акцент було зроблено на тому, як нові цифрові інструменти, зокрема системи штучного інтелекту, впливають на стандарти наукової етики та змінюють підходи до досліджень.

Ключові питання, підняті під час обговорення:
- принципи академічної доброчесності у сучасному університетському середовищі;
- небезпеки недоброчесного використання ШІ (плагіат, фальсифікація, непрозорі дослідницькі практики);
- межі допустимої допомоги, яку можуть надавати інструменти автоматизації та генеративні моделі;
- роль дослідника у забезпеченні достовірності, перевірності та оригінальності наукових результатів;
- питання авторства, відповідальності та цитування матеріалів, створених із використанням ШІ.

Аспіранти обговорили як позитивні можливості використання технологій, так і потенційні ризики, підкресливши, що штучний інтелект може бути корисним інструментом — однак лише за умови усвідомленого та етичного застосування.
Особливу увагу було приділено питанням меж допомоги ШІ: де проходить лінія між «інструментом», «консультантом» і «автором»? Чи може автоматично згенерований текст вважатися дослідницьким внеском? Як забезпечити прозорість у роботі з моделями, що генерують зображення, тексти або аналітичні матеріали?

Зустріч завершилася жвавим обговоренням реальних дослідницьких кейсів та формуванням переліку принципів, яких аспіранти планують дотримуватися у своїй науковій роботі. Серед них: перевірність джерел, відповідальне цитування, самостійне формування аргументів, чітке зазначення способів використання цифрових інструментів та дотримання етичних вимог у всіх етапах дослідження.

Мініконференція стала важливим кроком у формуванні культури доброчесності серед молодих науковців та продемонструвала високий рівень їхнього усвідомлення викликів, що постають перед сучасною академічною спільнотою.










