Кафедра інформатики та прикладної математики
Фізико-математичний факультет

9 лютого 2022 року відбулось обговорення освітніх програм "Професійна освіта (Компютерні технології)" для здобувачів третього (освітньо-наукового рівня), "Інформатика. Програмування" для здобувачів першого (бакалаврського рівня), "Інформатика. Програмування", "Інформатика. Англійська мова" другого (магістерського) членів робочих груп та Кузьмінської Олени Геронтіївни. На зустрічі було проаналізовано ефективність і якість поточних освітніх програм, здійснено уточнення проєктів освітніх програм на наступний навчальний рік, прийнято рішення про розширення переліку вибіркових дисциплін для ОП "Професійна освіта (Компютерні технології)".

20220209 144031

20220209 144101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18444

8 лютого 2022 р. в рамках навчального курсу «Цифрові наукові комунікації» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти ОНП «Професійна освіта. (Комп'ютерні технології)» відбулася гостьова лекція д.пед.н., професора кафедри інформатики та прикладної математики Семерікова Сергія Олексійовича.  

У цікавій, наповненій конкретними прикладами розповіді професор Семеріков описав динаміку входження у вжиток нових технологій. Аналізуючи цикл надочікувань (hype cycle) Сергій Олексійович розкрив тенденції розвитку інформаційних технологій та їх вплив на освітній процес.

Лекція проф. Семерікова

Лекція проф. Семерікова

Лекція Семерікова: тенденції розвитку інформаційних технологій

Лекція Семерікова: тенденції розвитку інформаційних технологій 

Професор відзначив важливість використання в сучасному освітньому процесі адаптивних технологій, віртуальної реальності та штучного інтелекту, вміння аналізувати дані а також розвиток емоційного інтелекту. 

Лекція Семерікова пріоритети розвитку технологій

Лекція Семерікова: пріоритети розвитку технологій

У дискусії С.О.Семеріков також акцентував увагу  на вимогах до компетентностей сучасних фахівців з цифрових технологій та необхідності відслідковування світових тенденцій розвитку ІТ-галузі.

Лекція Семерікова вимоги до компетентностей ІТ фахівців

Лекція Семерікова: вимоги до компетентностей ІТ фахівців

Лекція Семерікова: матриця пріоритетів вищої освіти

Лекція Семерікова: матриця пріоритетів вищої освіти

Присутні на лекції студенти та викладачі ТНПУ а також науковці з інших навчальних закладів щиро вдячні Сергію Олексійовичу за цікаву розповідь.

18466

18 грудня відбувся 4th Workshop for Young Scientists in Computer Science & Software Engineering, а вже 6 лютого матеріали семінару проіндексовано у Scopus!

CS&SE@SW 2021
4th Workshop for Young Scientists in Computer Science & Software Engineering

 

Proceedings of the 4th Workshop for Young Scientists in Computer Science & Software Engineering (CS&SE@SW 2021)

Virtual Event, Kryvyi Rih, Ukraine, December 18, 2021.


Edited by

Arnold E. Kiv *
Serhiy O. Semerikov **
Vladimir N. Soloviev **
Andrii M. Striuk ***

Ben-Gurion University of the Negev, Beer Sheva, Israel
** Kryvyi Rih State Pedagogical University, Kryvyi Rih, Ukraine
*** Kryvyi Rih National University, Kryvyi Rih, Ukraine




Table of Contents

 

Keynotes

Session 1: Software engineering

Session 2: Theoretical computer science

Session 3: Computer systems

Session 4: Computer applications

Щира подяка організаторам, вітання учасникам!

18372

Прикладне дослідження

"Моніторинг, прогнозування та попередження кризових явищ у складних соціально-економічних системах"

(керівник - д. ф.-м.н., професор, завідувач кафедри інформатики та прикладної математики Соловйов Володимир Миколайович) отримало фінансування за рахунок видатків загального фонду державного бюджету!!!

гривня2
Це вже другий проєкт кафедри інформатики та прикладної математики Криворізького державного педагогічного університету, що отримав фінансування на 2022 рік (наказ Міністерства освіти і науки України від 21.01.2022 р.

Нині продовжується виконання фундаментального дослідження

"Теоретико-методичні засади проєктування імерсивного хмаро орієнтованого освітнього середовища університету"

(керівник - доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри інформатики та прикладної математики Семеріков Сергій Олексійович).

Вітаємо керівників та учасників проєкту, пишаємося!!!

18280

У Новий рік - з новими науковими здобутками!

wos

Матеріали SECOND INTERNATIONAL CONFERENCE ON HISTORY, THEORY AND METHODOLOGY OF LEARNING проіндексовано у Web of Science!!!

Кафедра інформатики проводить цілу низку конференцій і семінарів, матеріали яких проіндексовано у Scopus. Матеріали семінарів Augmented Reality in Education 2019 та Augmented Reality in Education 2020 у 2021 році проіндексовано і у Web of Science. Тож тепер цей перелік розширено! 

SHS Web of Conferences

Volume 104 (2021)

Second International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2021)

Kryvyi Rih, Ukraine, May 12-14, 2021
V. Hamaniuk, S. Semerikov and Y. Shramko (Eds.)

ICHTML 2021 – A journal of the pandemic year

Vita Hamaniuk, Serhiy Semerikov and Yaroslav Shramko

History of Learning and Education

Social and cultural activity of Ukrainian progressive intellectuals of the late 19th – early 20th centuries

Oksana Kravchenko and Iryna Albul

Origins of inclusive education of students in Ukraine

Nataliia Dichek

The problem of preserving and strengthening the occupational health of the teacher: a historical aspect

Grygorii Tereshchuk, Halyna Meshko, Miroslav Prochazka, Oleksandr Meshko and Halyna Radchuk

Secondary education reform priorities under globalisation: the case of Ukraine in comparison with China, Germany and Poland 

Olena Lokshyna, Alina Dzhurylo, Oksana Hlushko and Oksana Shparyk

The comparative analysis of challenges to the national education systems in Bulgaria and Ukraine (on the example of the tourism and IT sectors) 01005

Gesho Lyubenov, Oleksandr Zyma, Hanna Brusiltseva, Nadiya Dekhtyar and Nataliia Pohuda

Content substantiation of the regional advanced training educational program “Kaizen Technology”

Iryna Trubavina, Ludmyla Petryshyn, Andrew M. Cwer, Jozef Polacko, Grygorii Monastyrskyi, Vitalii Kultchyckyi, Oleksii Mirshuk and Yulia Medvid

Learning Theories

Psychological factors motivating the choice of university entrants 

Tetiana Derkach, Alla Kolodyazhna and Yana Shuhailo

The prevalence of Cyberloafing among pupils belonging to the digital native’s generation 

Nadezhda Sivrikova, Tatyana Ptashko, Svetlana Roslyakova, Nadezhda Sokolova and Rifkat Dimuhametov

Psychological factors of ICT competence formation in part-time students of the specialty “Preschool education” 

Liubov Lokhvytska and Nataliia Martovytska

Conceptual model for a study of emotional health of the young people in the conditions of the coronavirus pandemic

Oleksiy Chebykin, Olena Kosyanova and Alina Vinkovska

The introduction of the problem of personal identity in the university course of philosophy 

Olena Olifer

Development of the health-preserving competence of a physical education teacher based on the knowledge about influenza and bronchitis prevention 

Vasyl M. Fedorets, Mykola B. Yevtuch, Oksana V. Klochko, Nina P. Kravets and Roman S. Grynyov

The principle of “incomplete comprehension of object” in the context of the discourse of uncertainties in a digital society 

Olena Polishchuk, Nataliia Kovtun, Iryna Vitiuk, Roman Sapeńko and Bogdan Trocha

Ecological and axiological reflection of the concept of sustainable development as a basis for the health-preserving competence of a physical education teacher 

Mykola B. Yevtuch, Vasyl M. Fedorets, Oksana V. Klochko, Nina P. Kravets and Tetiana R. Branitska

School textbook as an object of pedagogical research 

Yaroslava Kodliuk, Nadiya Bibik, Ihor Kodliuk, Liubov Kodliuk and Olha Radchenko

Training of future primary school teachers for the formation of functional literacy in pupils 

Valentyna Shpak, Anna Klim-Klimashevska and Tatyana Ninova

The factors of professional training of a primary school teacher in the context of the second graduate degree in Pedagogy 

Olena Pavlyk, Liudmyla Lysohor and Jarkko Lampiselka

Communicative management in present-day university 

Olga Petryshyna and Mariya Boyko

Structural and functional model of developing pedagogical skills of teachers of economics in Master’s degree programmes 

Leila Sultanova, Lidiia Khomych, Oksana Tsiuniak and Oksana Romaniuk

Organizational and pedagogical conditions for training higher education applicants by learning tools of a competence-oriented environment 

Ilona Batsurovska, Nataliia Dotsenko, Olena Gorbenko and Nataliia Kim

Fundamentals of UI/UX design as a component of the pre-service specialist's curriculum 

Liudmyla I. Bilousova, Liudmyla E. Gryzun and Natalia V. Zhytienova

Principles of effective functioning of training system of future teachers of natural science and mathematics for STEM technologies usage 

Nataliia Valko and Viacheslav Osadchyi

Conditions of blended learning implementation in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University: experience of Physics and Mathematics Faculty 

Nataliia Ponomarova, Olena Gulich, Oksana Zhernovnykova, Nadiia Olefirenko and Vitalii Masych

Digital intelligence of a modern economist: an exploratory case study 

Olena Glazunova, Taisiia Saiapina, Valentyna Korolchuk, Olga Kasatkina and Tetiana Voloshyna

Self-education and self-management to develop entrepreneurship competence in future professionals 

Svitlana Alieksieieva, Liudmyla Yershova, Svitlana Kravets, Olha Lapshyna and Halyna Odnoroh

Teamwork as an interactive educational technology at pedagogical universities 

Natalia Volkova, Olha Lebid, Olha Hrom, Nataliia Zinukova and Tetiana Korobeinikova

Training future primary school teachers for the formation of students' skills to cooperate in a team 

Oleksandra Yankovych, Iryna Kuzma, Vitaliia Prymakova, Zinovii Onyshkiv and Hanna Chaikovska

Foreign language virtual teaching optimization: sensory-somatic enhancers as an alternative to rational and emotional ones 

Nataliia Slukhai, Liudmyla Slavova, Sergii Slukhai and Maryna Omelianchuk

Flipping the Aviation English class for distant learning: experience from the field 

Oksana Pershukova, Olga Matviyenko, Oksana Vasiukovych and Nina Nikolska

Implementation of MOOC platforms into teaching English to IT specialists 

Svitlana Symonenko, Nataliia Zaitseva and Viacheslav Osadchyi

Management of educational institutions with inclusive education based on innovative technologies 

Tetiana Vakaliuk, Inesa Novitska, Igor Verbovsky, Tetiana Rozhnova and Valerii Kontsedailo

Modern education technologies: 21st century trends and challenges 

Viktor Moshinski, Nataliia Pozniakovska, Olesia Mikluha and Maksym Voitko

A research on transformation of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories and the demarcation line at relocated higher education institutions from the east of Ukraine 

Iryna Trubavina, Olena Karaman, Dimitrina Kamenova, Viktoriia Stepanenko and Yaroslava Yurkiv

The development of socio-communicative competence of future trainers of higher education establishments in the course of master's degree acquiring 

Natalia Volkova, Olha Lebid, Lydia Verchenko, Nataliia Bidnenko and Vira Zirka

Formation of national self-consciousness of future musical art teachers in the process of their professional training 

Vasyl Kovalchuk, Tetiana Aheikina-Starchenko, Nataliia Chorna and Svitlana Iskra

ICT as a tool to form the readiness of future teachers to work with left-handed education applicants

Hanna Ihnatenko, Inna Marynchenko, Oleksandr Ihnatenko, Eugene Marynchenko and Albina Zinchenko

Experimental verification of the pedagogical conditions efficacy to build tolerance among future officers of the National Guard of Ukraine 

Mykhailo Medvid, Natalia Trobyuk, Marek Storoska, Olha Lysychkina and Yuliia Medvid

Modelling of pedagogical technologies on the basis of activity approach 03015

Volodymyr Steshenko, Vladyslav Velychko, Serhii Yashanov, Nadiya Vovk and Olha Kitova

18160

Кінець 2021 року для кафедри інформатики та прикладної математики ознаменувався як традиційними семінарами - Workshop for Young Scientists in Computer Science & Software EngineeringWorkshop on Cloud Technologies in Education, так і новим - Digital Humanities Workshop. Новий 2022 рік розпочинається із публікації матеріалів 4th Workshop for Young Scientists in Computer Science & Software Engineering.

Дякуємо організаторам, редакторам за можливість представлення наукових здобутків!

logo2021

CS&SE@SW 2021
4th Workshop for Young Scientists in Computer Science & Software Engineering

 

Proceedings of the 4th Workshop for Young Scientists in Computer Science & Software Engineering (CS&SE@SW 2021)

Virtual Event, Kryvyi Rih, Ukraine, December 18, 2021.


Edited by

Arnold E. Kiv *
Serhiy O. Semerikov **
Vladimir N. Soloviev **
Andrii M. Striuk ***

Ben-Gurion University of the Negev, Beer Sheva, Israel
** Kryvyi Rih State Pedagogical University, Kryvyi Rih, Ukraine
*** Kryvyi Rih National University, Kryvyi Rih, Ukraine




Table of Contents

 

Keynotes

Session 1: Software engineering

Session 2: Theoretical computer science

Session 3: Computer systems

Session 4: Computer applications

18159

Матеріали XIII International Conference on Mathematics, Science and Technology Education (ICon-MaSTEd 2021) 12-14 May 2021, Kryvyi Rih, Ukraine подано до видавництва 03 червня, 18 червня опубліковано, а 21 серпня вже проіндексовано у наукометричній базі Scopus!
Щиро вдячні організаторам за можливість представлення наукових здобутків!

Journal of Physics: Conference Series

Table of contents

Volume 1946

2021

Previous issueNext issue

XIII International Conference on Mathematics, Science and Technology Education (ICon-MaSTEd 2021) 12-14 May 2021, Kryvyi Rih, Ukraine

Accepted papers received: 03 June 2021
Published online: 18 June 2021

Preface

Peer review declaration

Mathematics Education

Development of the online course for training master students majoring in mathematics

K V Vlasenko, I V Lovianova, O G Rovenska, T S Armash and V V Achkan

Some applications of the GRAN1 to analyze two-dimensional continuous probability distributions

M I Zhaldak and N P Franchuk

A competency-based approach to the systematization of mathematical problems in a specialized school

K V Vlasenko, I V Lovianova, T S Armash, I V Sitak and D A Kovalenko

Effectiveness of teaching and learning in technology-supported mathematics education

A Rybak

Hyperbolic geometry in general education: comprehending the incomprehensible

I Lénárt

Construction of cubic splines for interpolating functional dependencies and processing the results of experimental studies

V V Osadchyi and V S Yeremieiev

Biology Education

Identification of "Primorsk-1" wind power plant impact on the ecological situation connected with the behavior of ornithofauna on the Azov Sea coast

V D Siokhin, V V Osadchyi, P I Gorlov and V S Yeremieiev

Chemistry Education

Experience in teaching analytical chemistry in a joint English-language educational project of Chinese and Ukrainian universities

I M Gryshchenko, Liqiang Jin, T M Derkach and Shaoying Tang

Augmented reality as a part of STEM lessons

L Ya Midak, I V Kravets, O V Kuzyshyn, L V Baziuk, Kh V Buzhdyhan and Ju D Pahomov

Astronomy Education

Mobile technologies providing educational activity during classes

S L Malchenko, M S Tsarynnyk, V S Poliarenko, N A Berezovska-Savchuk and S Liu

Computer Science Education

The use of MOOCs as additional tools for teaching NoSQL in blended and distance learning mode

I S Zinovieva, V O Artemchuk, Anna V Iatsyshyn, Y O Romanenko, O O Popov, V O Kovach, D V Taraduda and Andrii V Iatsyshyn

Soft Skills in Software Engineering Technicians Education

I P Varava, A P Bohinska, T A Vakaliuk and I S Mintii

Technology Education

Applying CDIO-approach at technical universities

L A Martseva, L H Movchan, T A Vakaliuk and D S Antoniuk

Technology of application of competence-based educational simulators in the informational and educational environment for learning general technical disciplines

N A Dotsenko

Technological model of training of Masters in Electrical Engineering to electrical installation and commissioning

I V Batsurovska

Teaching robotics to future teachers as part of education activities

N V Valko and V V Osadchyi

Educational Technology

A Comprehensive Program of activities to develop sustainable core skills in novice scientists

K V Vlasenko, O G Rovenska, O O Chumak, I V Lovianova and V V Achkan

Integrating business simulations software into learning environment of technical university

D S Antoniuk, T A Vakaliuk, V V Ievdokymov, A V Morozov and V V Kontsedailo

Implementation of web resources using cloud technologies to demonstrate and organize students' research work

I V Hevko, I B Lutsyk, I I Lutsyk, O I Potapchuk and V V Borysov

Communicative patterns for IT professionals as means of mastering communication skills

S V Symonenko, N V Zaitseva and V V Osadchyi

Digital transformation in society: key aspects for model development

N V Morze and O V Strutynska

Specific features of the use of augmented reality technologies in the process of the development of cognitive component of future professionals' mental capacity

V V Osadchyi, K P Osadcha, H B Varina, S V Shevchenko and I S Bulakh

Using interactive semantic networks as an augmented reality element in autonomous learning

R O Tarasenko, S M Amelina, S O Semerikov and V D Shynkaruk



16462

AR2021

11 травня 2021 року відбулась конференція AREdu 2021 - Augmented Reality in Education 2021, на початку липня її матеріали вже було опубліковано, а наприкінці липня - проіндексовано у наукометричних базах Scopus i dblp!
Дякуємо організаторам за наукову оперативність!

Proceedings of the 4th International Workshop on Augmented Reality in Education (AREdu 2021)

Kryvyi Rih, Ukraine, May 11, 2021.


Edited by

Svitlana H. Lytvynova *
Serhiy O. Semerikov **

Institute of Information Technologies and Learning Tools of the NAES of Ukraine, Kyiv, Ukraine
** Kryvyi Rih State Pedagogical University, Kryvyi Rih, Ukraine




Table of Contents

  • AREdu 2021 - Immersive technology today1-40
    Svitlana H. Lytvynova, Serhiy O. Semerikov, Andrii M. Striuk, Mykola I. Striuk, Larisa S. Kolgatina, Vladyslav Ye. Velychko, Iryna S. Mintii, Olga O. Kalinichenko, Serhii M. TukaloSummary: There were 25 papers submitted for peer-review to this workshop. Out of these, 18 papers were accepted for this volume, 18 as regular papers.

 

Session 1: Virtualization of learning: principles, technologies, tools

Session 2: Augmented reality gamification

Session 3: Design and implementation of augmented reality learning environments

Session 4: Augmented reality in science education

Session 5: Augmented reality in professional training and retraining

Незмінно пишаємося, кафедра інформатики та прикладної математики.

 

 

16344

SKOPUS

Матеріали семінарів AREdu 2019 і AREdu 2020 проіндексовано і у Scopus, і у  Web of Science!

16204

logo

CTE 2020
Cloud Technologies in Education 2020

 

16154
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша