
Про феномен «майданів» в українській історії, про роздуми на тему успішності Євромайдану та Революції Гідності.
У програмі «Прайм-тайм» - доцент кафедри історії Вадим Яшин
Дивитися https://youtu.be/beCO48m_Qdc
- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 383
15 жовтня 2025 року студент 4 курсу (група ІС-22) спеціальності 014.03 Середня освіта (Історія) зустрілися
із Оксаною Кушнір, заступником директора з науково-методичної роботи, учителем історії Криворізького ліцею № 24.

З перших хвилин спілкування пані Оксана створила атмосферу професійного діалогу, поділилася власними напрацюваннями та практичним досвідом учителя історії.
У фокусі зустрічі - структура сучасного уроку, форми й типи навчальних занять, методичні прийоми перевірки домашнього завдання, пояснення нових понять, закріплення та узагальнення навчального матеріалу.
Особливу увагу лекторка звернула на інтерактивні методи роботи та використання сучасних освітніх технологій, які допомагають зробити уроки історії більш динамічними, цікавими та змістовними. Вона також поділилася досвідом формування предметних компетентностей учнів і створення умов для розвитку критичного мислення.


Студенти мали можливість зазирнути в електронне освітнє середовище Криворізького ліцею № 24, ознайомилися з особливостями документообігу вчителів та адміністрації закладу освіти.


Під час зустрічі пані Оксана надала цінні рекомендації щодо проходження педагогічної практики, зокрема стосовно планування уроків, ведення журналів, співпраці з учнями й наставниками, дотримання педагогічної етики.
Захід завершився жвавим обговоренням і відповідями на запитання студентів.
Такі зустрічі допомагають майбутнім педагогам поєднувати теоретичні знання з практичним досвідом, краще зрозуміти специфіку професії вчителя та підготуватися до власної педагогічної діяльності.
Щиро дякуємо пані Оксані за цікаву розповідь, практичні поради й натхнення до педагогічної праці!

- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 545
24 жовтня 2025 р. кафедрою історії було проведено семінар для здобувачів освіти перших курсів бакалаврського та магістерського рівнів освіти на тему "Академічна доброчесність як абсолютна умова якісної освіти".
Презентаційний тематичний виступ на семінарі було підготовлено доцентом, канд. істор. наук Вадимом Яшиним. Організаційна частина - завідувач кафедри, доцент, канд. істор. наук Наталя Печеніна.

Академічна доброчесність є фундаментальною складовою якісної освіти та розвитку чесного, відповідального суспільства. Вона передбачає повагу до інтелектуальної праці, самостійність у навчанні, відповідальність за результати власної діяльності та дотримання етичних норм у всіх освітніх процесах. В Україні питання академічної доброчесності регулюються законодавством, зокрема, Законом України «Про освіту». Дотримання вимог цього закону гарантує прозорість навчального процесу, об’єктивне оцінювання знань та створює рівні можливості для всіх учасників освітнього процесу. Дотримання академічної доброчесності допомагає розвивати критичне мислення, професійну компетентність і громадянську свідомість. Це інвестиція у власне майбутнє, адже тільки чесно здобуті знання стають основою успішної професійної діяльності та зміцнення правової держави.

Складовою проблеми доброчесності є використання Штучного інтелекту в навчанні. На семінарі розглянуто було його переваги та ризики. До обговорення долучився Станіслав Черниш, якій неоднаразово з цією темою виступав на дискусійному клубі Агора.
ШІ може стати ефективною підтримкою для студентів та учнів, адже він допомагає зрозуміти складні теми, пропонує індивідуальні рекомендації, вдосконалює комунікативні та письмові навички. Проте неправильне його використання може призвести до порушень доброчесності - наприклад, коли створений системою ШІ текст видають за власний або не перевіряють достовірність фактів. Це підриває цілі навчального процесу та не відображає реального рівня знань здобувача освіти.
Наприкінці семінару були надані рекомендації, що дозволяють використовувати ШІ доброчесно: вВикористовувати його як допоміжний інструмент, а не заміну власної роботи; завжди аналізувати та перевіряти отриману інформацію; у разі необхідності вказувати джерела допомоги; дотримуватися вимог закладу освіти та чинного законодавства України.
- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 499
Відповідно до розпорядження НМВ № 39 від 01 вересня 2025 року «Про проведення опитування здобувачів вищої освіти» задля проведення моніторингу якості викладання навчальних дисциплін здобувачі освіти 2-4 курсів бакалаврського рівня вищої освіти спеціальності «Історія», здобувачі 2 курсу магістерського рівня вищої освіти спеціальності «Історія та громадянська освіта» проходили опитування в термін з 01 вересня по 30 вересня 2025 р.
Аналіз проведеного опитування на засіданні кафедри історії представив доцент Вадим Яшин
(протокол №4 від 16 жовтня 2025 р.)


Опитування бакалаврів щодо якості викладання навчальних дисциплін
1. Загальна оцінка дисципліни
Більшість студентів (78 %) вважають, що навчальна дисципліна є необхідною для їхньої майбутньої професійної діяльності, містить корисний матеріал і сприяє формуванню практичних умінь та навичок. Це свідчить про високу актуальність та практичну спрямованість дисципліни.
2. Рівень викладання та методичне забезпечення
79 % студентів оцінили в найвищий бал (5) компетентність викладача, його володіння сучасною науковою інформацією та цікаву, доступну подачу матеріалу. Це підтверджує високий рівень професійної майстерності викладача та ефективність використаних методичних матеріалів.
3. Взаємодія викладача зі студентами
74,5 % респондентів відзначили відкритість, доброзичливість і тактовність викладача, а також можливість звернутися за порадою чи роз’ясненням. Такий показник є ознакою сприятливого психологічного клімату у навчальному процесі та ефективної комунікації між викладачем і студентами.
4. Об’єктивність оцінювання
74,5 % студентів позитивно оцінили чіткість критеріїв оцінювання, прозорість і справедливість виставлення оцінок. Це свідчить про високий рівень академічної доброчесності та довіру здобувачів освіти до системи оцінювання.
5. Складність дисципліни
59 % студентів вважають рівень складності дисципліни оптимальним, ще 16,7 % - складною для вивчення. Це свідчить, що більшість студентів адекватно сприймають навчальне навантаження, але для окремих здобувачів можуть знадобитися додаткові консультації або індивідуальні рекомендації.
6. Навчальне навантаження та час на опрацювання матеріалу
79,5 % респондентів відзначили, що часу на опрацювання навчального матеріалу вистачає, лише 18 % вказали на перевантаження. Такий розподіл засвідчує раціональне планування обсягу навчального матеріалу.
7. Інформованість студентів
Близько 70 % студентів отримали інформацію щодо порядку та критеріїв оцінювання на початку семестру. Це є позитивним показником організації навчального процесу, проте залишкові 30 % свідчать про необхідність підвищення рівня інформування всіх здобувачів ще на старті курсу.


Висновки
- Дисципліни, що викладаються на ОП «Історія та громадянська освіта» мають високий рівень професійної значущості та добре продумане методичне забезпечення.
- Викладачі демонструє професіоналізм, комунікабельність і справедливість у роботі зі студентами.
- Загалом навчальний процес організовано ефективно, більшість студентів задоволені як змістом дисципліни, так і формами її викладання.
- Основні показники якості викладання та організації навчального процесу перевищують 70 %, що є високим рівнем задоволеності студентів.
Опитування студентів групи ІСм-24
1. Мета дослідження
Опитування мало на меті виявити рівень задоволеності студентів змістом навчальних дисциплін, професійною компетентністю викладачів, організацією навчального процесу та мотиваційним компонентом викладання.

2. Основні результати
2.1 Зміст дисциплін
Студенти високо оцінили актуальність і професійну спрямованість навчальних курсів. Переважна більшість респондентів вважає, що дисципліни містять корисний матеріал, логічно пов’язані з іншими предметами та сприяють формуванню практичних навичок.
Програма навчання успішно інтегрує сучасні наукові підходи та відповідає запитам майбутніх фахівців.
2.2 Рівень викладання
Викладачі отримали стабільно високі оцінки за володіння матеріалом, здатність мотивувати студентів, чіткість у формулюванні цілей навчання та використання сучасних методик. Особливо позитивно відзначено роботу Печеніної Н., Селищевої І., Яшина В. та Тарасова А.
Студенти не лише засвоюють матеріал, а й відчувають підтримку, натхнення та бажання продовжити навчання з цими викладачами
2.3 Мотивація до подальшого навчання
Більшість студентів висловили бажання продовжити навчання з тими самими викладачами — у форматі курсових, кваліфікаційних робіт або інших дисциплін. Це свідчить про високий рівень довіри та емоційного контакту
2.4 Формат навчання
Хоча дистанційне навчання було організовано добре, частина респондентів вважає очний формат доцільнішим. Потреба в живому спілкуванні та емоційному контакті залишається важливою складовою освітнього процесу.
3. Коментарі студентів
- “Курс мені сподобався своїм наповненням та авторським підходом, було багато матеріалів, які раніше не висвітлювалися.”
- “Курс зацікавив своїм наповненням і вмінням викладача знаходити теми для спілкування зі студентами.”
- “Лише одне - структуру балів потрібно повідомляти на початку семестру.”
- “Потрібно ще додати завдання (самостійна робота) - одну-дві.”
4. Висновки та рекомендації
- Підтримувати високий рівень викладання Викладачі демонструють не лише знання, а й емоційну залученість, що сприяє формуванню довіри та мотивації.
- Уточнювати структуру оцінювання Чітка система балів на старті курсу - запорука прозорості та академічної чесності.
- Розширити самостійну роботу Додаткові завдання можуть поглибити засвоєння матеріалу та сприяти розвитку критичного мислення.
- Розглянути очний формат навчання Частина студентів висловила побажання повернутись до аудиторного режиму, що варто врахувати при плануванні наступного семестру.
- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 591
XXVIII. Місце сили та натхнення, або чому історики завжди виживатимуть.

Сергій Корнієнко. Пряма мова:
Минула посвята. Двадцять восьма від початку. Майже ювілей, що наштовхує на роздуми. Передусім це творчість студентів - не просто формальне відтворення традиційного історичного маршруту (надто європоцентричного, але зараз не про це), не просто костюми зроблені з натхненням, а саме здатність до творення наративів. Первісна філософія від печерних людей? з задоволенням. Екскурс в китайське травництво? Піпетка вже готова. Головна педагогічна проблема - виховання дітей? З гонором та гумором і блискучим реквізитом. Ця круговерть зачіпала та інтригувала, та до самого кінця лишалося щось невидиме.... ледь помітний бар'єр...який успішно прорвали сатирою на дідів-гєнсєків і кукурудзу. Бачили б ви обличчя першокурсників які по закінченні дороги отримали качан... ах, це було прекрасно.


Від того виникає питання іншого рівня, набагато глобальнішого. Чи є різниця між творцями курганів і сучасними студентами 2025 року вступу? Якщо немає, то чому ми не схожі по поведінці. Якщо є, то в чому це проявляється окрім комерціалізації...всього?
Питння риторичне, а відповідь ще риторичніша.
Цього року вдалося помітити що саме спільне для Homo Sapiens всіх епох - рух. Першокурсники рухалися. Студенти-організатори рухалися. Викладачі рухалися слідом за попередніми. Гості-ветерани рухалися не поспішаючи. Цей рух інший, цей рух інакший, але це рух і поки він триває ми живемо. Та от життя змінилося. Теперішній студент не лише діє, він думає, він осмислює і залучає до цього інших. Диктатура із великим ракетами боїться не танків, а сміху. Сміятися історики вміють, іноді крізь сльози, іноді лишившись останніми... На XXVIII посвяті не довелося плакати, навпаки був сміх, пісні, екскурсії. Капище не пропускало шуму дороги і це дозволяло зібратися думками. зібратися і рухатися далі.




Чому історики виживатимуть? Вони на власні очі бачать що навіть кургани не вічні, а ті, заради кого їх насипали, взагалі зотліли. Стерлися імена, від шат та обладунків лишилися намистини і гачки та людина лишилася. А ми це приймаємо, доповнюємо та передаємо далі. В лісі, без електрики, з рук у руки (наративно). Так було, так є, а чи буде далі - залежить вже від нового курсу Істориків.
"Historia est magistra vitae" - але своє життя проживаємо ми самі.
- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 774

Як встигати, навчаючись на третьому курсі бакалаврату, готуватись до всіх семінарських занять, особливу увагу приділяючи улюбленим дисциплінам, маючи схильність до наукових розвідок – брати участь у студентських наукових конференціях різного рівня і при цьому встигати впливати на процеси, без яких формування майбутнього історика не є завершеним – а саме активна громадянська позиція, волонтерська діяльність.
Всі ці визначення – про Вікторію Болмосову, студентку спеціальності історія з 2022 року. І вона може сформулювати як їй вдається досягати вагомих результатів.
Ось з досягнень студентки за 2024/25 навчальний рік.
Учасниця університетських олімпіад, конкурсів, турнірів (КДПУ), зокрема:
- І місце в олімпіаді з філософії (два етапи), 2024 р.;
- ІІІ місце в олімпіаді з педагогіки (три етапи), 2024 р.

З науково-дослідницької роботи. Активна учасниця проблемної групи «Актуальні проблеми нової та новітньої історії України».
Наукові конференції, в яких взяла участь Вікторія:
-Спроба розшифрування однієї із 26 сарматських тамг на стелі, знайденій біля залізничної станції Вечірній Кут у місті Кривий Ріг: матеріали Х історико-краєзнавчих читань «Криворіжжя: погляд у минуле…». Кривий Ріг, 2024. С.12-25.
-Чи може ШІ вирішити моральну дилему? «Юнософія» : зб. студ. наук. праць : Кривий Ріг, 2024, Вип. 10.
-Проблема синтезу язичницьких світоглядних елементів та християнської релігії в українській духовній культурі. The 5th International scientific and practical conference “Future of science: innovations and perspectives” (March 24-26, 2025) SSPG Publish, Stockholm, Sweden. 2025. Р.258-267.
-Цифрові інструменти для дистанційного навчання на уроках з історії України: матеріали I Всеукраїнської науково-практичної конференції «Методика навчання географії та історії: сучасні виклики та практичний досвід» (м. Дніпро, 10 квітня 2025 р.), 2025. С.134-138.
-Збереження археологічної спадщини під час російсько-української війни. XІV Всеукраїнська археологічна конференція студентів «Археологічні дослідження в Україні: здобутки і перспективи» (м. Кам’янець-Подільський, 2025), публікація в збірнику конференції.
У травні 2025 р. Вікторія Болмосова представляла факультет географії, туризму та історії на звітній науковій ZOOM-конференції студентів Криворізького державного педагогічного університету за 2024-2025 н.р.. Тема доповіді: «Збереження археологічної спадщини під час російсько-української війни» (Науковий керівник: канд. іст.н., доцент А.В.Тарасов). Нагороджена грамотою КДПУ за високі досягнення у фаховій підготовці (травень, 2025 р.).
Долучилась до участі в академічній мобільності: сертифікат Гейдельберзького університету за успішне проходження курсу «Nazi-Verbrechen in der Ukraine: Forschungs- und Gedenkprobleme» (Німеччина).
На 2025/2026 навчальний рік є наказ на призначення Вікторії Болмосовій Іменної академічної стипендії Верховної Ради України.
Вітаємо Вікторію з досягненими результатами і гідною їх оцінкою!
Є особливо важлива обставина, яку ми зазначаємо тут – Вікторія виховує двох синів, старший студент, молодший - школярик. Чоловік її, Захисник України загинув на російсько-українській війні.
Саме завдяки таким сім’ям, з відчуттям необхідності виконання обов’язку перед Батьківщиною – Україна вистояла і продовжує виборювати право на майбутнє.
- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 860
1 вересня 2025 року в Криворізькому педагогічному відбулася традиційна зустріч з першокурсниками, які вступили на спеціальність "Історія та громадянська освіта".
Щиро вітаємо вас із вступом на обрану спеціальність!
Відсьогодні ви стаєте частиною великої спільноти людей, які не просто вивчають минуле, а формують розуміння сьогодення і закладають основи для майбутнього.
Історія - це не лише дати, факти й події. Це глибоке осмислення людського досвіду, аналіз причин і наслідків, розуміння культури, менталітету, ідентичності. Ви обрали шлях, який вимагає критичного мислення, допитливості та поваги до істини.
Нехай ці роки навчання будуть для вас часом натхнення, особистісного росту й відкриттів. Бажаємо вам наполегливості, жаги до знань і впевненості у власних силах. Пам’ятайте: історія твориться щодня, і тепер ви теж частина цього процесу.
Вдалого старту, нових друзів, цікавих викладачів і великих звершень!




- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 557
3 квітня 2025 р. для здобувачів груп ІС-23, ІС-22 було проведено організаційну зустріч, на якій студентам повідомлено про можливості реалізації їхньої індивідуальної освітньої траєкторії, акцентовано увагу на процесі вибору дисциплін циклів загальної і професійної підготовки.
- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 901
Відповідно до Положення КДПУ індивідуальна освітня траєкторія здобувача вищої освіти передбачає вибір студентом освітніх компонентів у межах, передбачених відповідною освітньою програмою та навчальним планом, в обсязі, що становить не менш як 25 відсотків загальної кількості кредитів ЄКТС, передбачених освітньою програмою. Здобувачі вищої освіти мають право вибирати освітні компоненти, що пропонуються для інших освітніх програм та рівнів вищої освіти. При цьому здобувач має виконати вимоги до допуску, передбачені робочою програмою дисципліни.
- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 753
Відповідно до розпорядження Навчально-методичного відділу №112 від 30 грудня 2024 р. на факультеті географії, туризму та історії з 30 грудня 2024 р. по 15 січня 2025 р. проводилось опитування здобувачів вищої освіти спеціальності 014.03 Середня освіта (Історія). Опитування проводилось в рамках аналізу процесу вивчення вибіркових дисциплін.
- Автор: Кафедра історії
- Перегляди: 982










