15 травня 2024 року на факультеті української філології відбулося обговорення ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» за спеціальністю 014 Середня освіта (предметна спеціальність 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), додаткова предметна спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)) та ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література» за спеціальністю 014 Середня освіта (предметна спеціальність 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), спеціалізація – Зарубіжна література.15.05.24_2.jpg

Професорсько-викладацький склад засідання: декан факультету української філології, доц. Л. М. Семененко (голова вченої ради факультету), проф. Ж. В. Колоїз (завідувач кафедри української мови), доц. Н. Г. Мельник (завідувач кафедри української та зарубіжної літератур), доц. І. А. Салата (завідувач кафедри англійської мови з методикою викладання), проф. С. І. Ковпік (керівник робочої групи ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література»), доц. Н. М. Малюга (керівник робочої групи ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова»), доц. Г. Г. Асмаковська, проф. З. П. Бакум, проф. Л. А. Білоконенко, доц. Н. А. Березовська-Савчук, доц. С. А. Бузько, доц. Л. П. Гапоненко, доц. Т. С. Гарлицька, доц. О. В. Гладка, доц. В. А. Городецька, доц. С. С. Журба, доц. Н. Є. Коломієць, доц. І. М. Онікієнко, доц. Н. М. Шарманова, доц. Н. В. Яременко.

До обговорення програми долучилися стейкхолдери: Андрейчикова Тетяна Володимирівна, директор Нікопольської гімназії № 4 Нікопольської міської ради; Бабенко Тетяна Павлівна, кандидат педагогічних наук, директор комунального закладу «Криворізький фаховий медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради»; Кузьма Оксана Юріївна, кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української літератури Ужгородського національного університету; Лисенко Раїса Степанівна, директор Криворізького ліцею № 35 «Імпульс»; Тиховська Оксана Михайлівна, доктор філологічних наук, професор кафедри української літератури Ужгородського національного університету; Цегельська Марина Валеріївна (член робочої групи), директор приватного позашкільного закладу «Освітній центр «Інтерклас», кандидат філологічних наук, доцент; Юрчук Олена Олександрівна, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Житомирського державного університету імені Івана Франка.

Запрошені на зустріч учителі закладів загальної середньої освіти: Пугач Анна Дмитрівна (член робочої групи), вчитель англійської мови Криворізької гімназії № 26 Криворізької міської ради; Сербул Алла Миколаївна, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист (українська мова і література, англійська мова), Криворізька гімназія № 75 Криворізької міської ради.

Присутні здобувачі освіти Наталія Гришальова (УАФ-21), Марина Губарева (УАФ-м-23), Тетяна Зубенко (УМЛЗ-м-23), Анастасія Міценко (УАФ-м-23), Олена Ляшенко (УМЛ-м-23), Ярослава Примаченко (УАФ‑м‑23), Марина Усачова (УМЛ‑20) факультету української філології, які мали можливість висловити свої міркування щодо змісту і структури освітньої програми.

На цій зустрічі заслухали доповідь керівника робочої групи ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» Наталії Малюги, яка виклала загальну інформацію із профілю представленого на обговорення проєкту, дала йому ґрунтовну характеристику, детально зупинившись на особливостях програми, приділила увагу питанню якісних змін у програмі, розповіла про усунення висловлених під час попередньої акредитації зауважень, прокоментувала придатність випускників до працевлаштування, умотивувала вибір компонентів освітньої програми. Доповідачка зауважила на тому, що пропонована освітньо-професійна програма є збалансованою, розроблена з урахуванням вимог проєкту Стандарту вищої освіти та запитів потенційних роботодавців, спирається на моніторинг, проведений серед студентів факультету української філології, які здобувають освіту за предметною спеціальністю 014.01, додатковою предметною спеціальністю 014.02. Наталія Миколаївна наголосила, що результати анонімного опитувнаня мали надзвичайну вагу під час роботи над програмою, а сам підхід до укладання освітніх компонентів з урахуванням думки здобувачів освіти є виправданим.

15.05.24_4.jpg15.05.24_8.jpg15.05.24_12.jpg15.05.24_13.jpg

Презентацію ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література» представила керівник робочої групи Світлана Ковпік, яка звернула увагу на зміну кваліфікації «магістр середньої освіти (українська мова і література), вчитель української мови і літератури, вчитель зарубіжної літератури», акцентувала увагу на формулюванні змісту мети ОПП, обґрунтувала причини зменшення кількості ОК у проєкті освітньо-професійної програми, а також пояснила сутність структурно-логічної схеми.  Світлана Іванівна підтвердила важливість анкетування здобувачів вищої освіти, випускників, роботодавців для розробки ОПП, це стосується насамперед визначення рівня задоволеності освітніми компонентами освітніх програм, їхньої відповідності напрямку майбутньої професійної діяльності, рівня запропонованої практичної підготовки, можливості формування індивідуальної освітньої траєкторії тощо.

15.05.24_15.jpg15.05.24_19.jpg15.05.24_22.jpg15.05.24_25.jpg

Після доповіді присутні мали змогу поставити запитання.

Т. Андрейчикова: Чи залучені професіонали практики до освітнього процесу за магістерськими програмами?

Світлана Ковпік розповіла про досвід залучення Оксани Олександрівни Горб (учителя-методиста Криворізької гімназії № 108, голови професійної спілки вчителів української мови та літератури Довгинцівського району м. Кривого Рогу) до викладання окремих тем ОК Сучасні тенденції розвитку методики навчання української мови та ОК Сучасні тенденції методики навчання літератури. Наталя Малюга доповнила про участь директора приватного позашкільного закладу «Освітній центр «Інтерклас» Марини Валеріївни Цегельської в забезпечені ОК Основи міжкультурної комунікації (лекції).

О. Кузьма: Яка процедура обрання тем магістерських досліджень?

Керівники робочих груп з підготовки проєктів представлених програм сформулювали чітку відповідь: Пройшовши процедуру акредитації 2022 року, науково-педагогічні працівники дослухалися до тих зауважень, які виносили члени експертної комісії, зокрема й щодо потреби формулювання тем методичного спрямування, урахували їх. Наші здобувачі освіти виконують дослідження, проблематика яких відповідає спеціальності 014.01. Перелік тем для вибору розміщено на сторінках обох випускових кафедр, магістранти мають змогу обрати напрям дослідження (мовознавство, літературознавство), керівника за своїми науковими інтересами, тему, за потреби скорегувати її на етапі погодження.

15.05.24_29.jpg

Усі стейкхолдери у своїх виступах під час обговорення зазначили, що в проєктах представлених на обговорення освітньо-професійних програм «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» та «Українська мова і література, зарубіжна література» другого (магістерського) рівня вищої освіти (галузь знань 01 Освіта / Педагогіка; спеціальність 014 Середня освіта) враховано сучасні підходи до підготовки компетентного конкурентоспроможного вчителя, здатного вирішувати складні завдання і проблеми в галузі освітньої діяльності, інтегруватися у вітчизняний та світовий освітній простір.15.05.24_31.jpg

Зокрема, Олена Юрчук (завідувач кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Житомирського державного університету імені Івана Франка) відзначила, що якість змістового складника освітньо-професійних програм не викликає сумніву, оскільки в них містяться дисципліни, що забезпечують філологічну, мовну, психолого-педагогічну й методичну підготовку майбутнього вчителя української мови і літератури, англійської мови та зарубіжної літератури. Увесь перелік компонентів освітніх програм (навчальні дисципліни, виробнича педагогічна практика в закладах освіти, кваліфікаційна робота, комплексний кваліфікаційний іспит) логічний і послідовний. Програмні результати навчання скеровано на те, аби здобувачі освіти виявляли вміння застосовувати знання з психології, педагогіки, фундаментальних і прикладних наук (відповідно до предметної спеціальності) у практичних ситуаціях здійснення освітньої діяльності, поглиблювали знання з предметної галузі. Формулювання мети і ПРН ураховує предметне поєднання спеціальностей крізь призму вимог, що передбачають формування нового покоління фахівців у галузі освіти. Стейкхолдер, однак, зауважила про доцільність оптимізувати кількість СК та ПРН представлених на обговорення проєктів ОПП через об’єднання окремих СК та ПРН.15.05.24_28.jpg15.05.24_41.jpg

Оксана Кузьма (завідувач кафедри української літератури Ужгородського національного університету) та Оксана Тиховська (професор кафедри української літератури Ужгородського національного університету, гарант ОПП), спираючись на власний досвід акредитації ОПП, у своїх виступах висловили думку, що обговорювані освітньо-професійні програми «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» та «Українська мова і література, зарубіжна література», за якими здійснюватиметься підготовка здобувачів освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти в Криворізькому державному педагогічному університеті, орієнтовані на набуття представлених загальних та спеціальних компетентностей, а також на досягнення заявлених програмних результатів навчання, які відповідають запитам щодо професійної підготовки магістра середньої освіти, вчителя української мови і літератури, англійської мови та зарубіжної літератури, а відтак можуть бути рекомендовані до впровадження в освітній процес КДПУ.

Слово взяли присутні здобувачі освіти Олена Ляшенко, Ярослава Примаченко, Марина Губарева, які схвально відгукнулися про зміни в програмі, зокрема що стосуються збільшення кредитів на виконання магістерського дослідження, відповідно, зменшення ОК науково-предметної підготовки (з 8 до 6), а також обмеження застосування форми підсумкового контролю навчальних досягнень екзамен (не більше трьох на семестр). Студенти були одностайними у визнанні роботи з підготовки проєктів ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» та ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література» продуктивною, а нових програм – студентоцентрованими.

15.05.24_30.jpg 15.05.24_33.jpg 15.05.24_40.jpg

Попри загалом схвальну оцінку проєктів ОПП, були висловлені міркування і пропозиції.15.05.24_38.jpg15.05.24_32.jpg

Тетяна Бабенко (директор Криворізького фахового медичного коледжу) указала на потребу змінити в ОП зміст предметної галузі, зокрема додати методики навчання української мови і літератури, зарубіжної літератури, англійської мови, аби зорієнтувати її на предметну область 014 Середня освіта; Алла Сербул (учитель-методист Криворізької гімназії №75) запропонувала скоригувати особливості ОП з урахуванням націоформувального спрямування, оскільки саме такою її бачать зацікавлені сторони освітнього процесу в КДПУ; Раїса Лисенко (директор Криворізького ліцею «Імпульс» № 35) звернула увагу на потребу розширення кола закладів середньої освіти для проходження виробничої педагогічної практики; Ірина Салата (завідувач кафедри англійської мови з методикою викладання) наголосила на необхідності конкретизувати у структурно-логічній схемі назву комплексного атестаційного іспиту – з англійської мови та зарубіжної літератури з методиками навчання; Наталя Мельник (завідувач кафедри української та зарубіжної літератур) наголосила на необхідності конкретизувати у переліку компонентів ОП та, відповідно, навчальному плані назву комплексного атестаційного іспиту – із зарубіжної літератури.

15.05.24_36.jpg15.05.24_46.jpg

Жанна Колоїз (завідувач кафедри української мови) наголосила, що ОПП підготовки магістрів відповідають нормативним вимогам, проєкти передбачають логічно виважену послідовність вивчення дисциплін, обсяг і вміст компонентів, відповідність програмних результатів навчання запитам стейкхолдерів, мають прикладну орієнтацію і є основою формування інтегральної, загальної і фахових компетенцій; акцентувала на студентоцентрованості освітнього процесу, гнучкості підходу науково-педагогічних працівників до перегляду ОПП, відповідності акедемічної і професійної кваліфікації НПП тим ОК, які вони викладають. Останнє стосується й вибіркових компонентів. Жанна Василівна також обґрунтувала оновлення реєстру вибіркових дисциплін, що сприятиме формуванню персонального шляху реалізації особистісного потенціалу здобувача освіти.

У виступах представників усіх зацікавлених сторін освітнього процесу прозвучало, що проєкти ОПП відповідають основним критеріям якості вищої педагогічної освіти та після внесення змін за результатами обговорення можуть бути рекомендовані до затвердження Вченою радою університету задля подальшого запровадження в освітньому процесі КДПУ.

14.05.24_33.jpg

До всіх присутніх звернулася декан факультету української філології Любов Семененко (голова вченої ради), яка умотивувала перегляд змісту нормативних ОК у контексті європейського спрямування та тенденції входження України в Європейський освітній простір, а також подякувала членам робочих груп, стейкхолдерам, усім, хто долучився до розширеного засідання вченої ради факультету української філології.

Після ґрунтовного обговорення ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» та ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література» керівники робочих груп висловили всім присутнім подяку за уважне, ретельне прочитання програм, бажання поділитися своїми думками; запевнили, що ініціюють обговорення внесених пропозицій на засіданнях робочих груп, зважено обміркують і візьмуть до уваги.

26484

14 травня 2024 року на факультеті української філології відбулося обговорення ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» за спеціальністю 014 Середня освіта (предметна спеціальність 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), додаткова предметна спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, яку презентувала к. філол. н., доц. кафедри української мови, керіник робочої групи (гарант ОПП) Наталя Анатоліївна Березовська-Савчук.

14.05.24_2.jpg

Склад зборів: доц. Л. М. Семененко (декан факультету української філології), проф. Ж. В. Колоїз (завідувач кафедри української мови), доц. Н. Г. Мельник (завідувач кафедри української та зарубіжної літератур), доц. І. А. Салата (завідувач кафедри англійської мови з методикою викладання), Н. А. Березовська-Савчук (керівник робочої групи, гарант ОПП), проф. З. П. Бакум, проф. Л. А. Білоконенко, проф. С. І. Ковпік, проф. Т. М. Мішеніна, доц. Г. Г. Асмаковська, доц. С. А. Бузько, доц. О. В. Гладка, доц. В. А. Городецька, доц. С. С. Журба, доц. К. А. Качайло, доц. Н. М. Малюга, доц. Н. Є. Коломієць, доц. І. М. Онікієнко, доц. Н. М. Шарманова, доц. Н. В. Яременко, керівник навчально-виробничої практики Л. С. Цоуфал та інші НПП університету, запрошені гості.

Члени робочої групи: Ганна Глебівна Асмаковська, к. філол. н., доцент кафедри української мови; Олена Валентинівна Гладка, к. пед. н., доцент кафедри англійської мови з методикою викладання; Дарія Олександрівна Горіна, здобувач першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова»; Наталія Євгенівна Коломієць, к. філол. н., доцент кафедри української та зарубіжної літератур; Інна Анатоліївна Меленко, учитель української мови та літератури Криворізької гімназії № 73 Криворізької міської ради; Тетяна Михайлівна Мішеніна, д. пед. н., професор кафедри української мови; Надія Іванівна Шапарєва, в. о. директора Криворізького ліцею «Кредо» Криворізької міської ради.

14.05.24_3.jpg

До обговорення програми долучилися стейкхолдери: Наталя Павлівна Ізотова, д. філол. н., проф., завідувач кафедри англійської філології і філософії мови Київського національного лінгвістичного університету; Тетяна Володимирівна Мелкумова, к. філол. н., в. о. директора Криворізького ліцею академічного спрямування «Міжнародні перспективи» Криворізької міської ради; Любов Василівна Микитишина, консультант Комунального закладу «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Криворізької міської ради; Тетяна Юріївна Осипова, д. пед. н., проф., професор кафедри педагогіки Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»; Марина Валеріївна Цегельська, канд. філол. н., доц., директор приватного позашкільного закладу «Освітній центр «Інтерклас».

14.05.24_5.jpg

На цій зустрічі заслухали доповідь керівника робочої групи (гаранта ОПП) Наталі Анатоліївни Березовської-Савчук, яка презентувала загальну інформацію обговорюваного проєкту ОПП, дала йому ґрунтовну характеристику, детально зупинившись на особливостях проєкту програми. Наталя Анатоліївна чимало уваги приділила загальним і спеціальним компетентностям, програмним результатам навчання, умотивувала ті зміни, яких набув проєкт 2024 року порівняно з попереньою програмою (2023 рік).

14.05.24_8.jpg

Доповідачка зазначила, що робоча група опрацювала результати моніторингів здобувачів освіти, випускників, роботодавців, врахувала зауваження рецензентів, що дало змогу надати ОПП змістове навантаження, створити структурно-логічну схему збалансовано, відповідно до вимог нормативних документів. Керівник робочої групи акцентувала на тому, що у структурі освітніх компонентів відбулися зміни, уведено нові дисципліни (наприклад, курс «Теоретична граматика англійської мови», «Лінгвокраїнознавство»). Окремого коментування заслуговує підхід до написання курсових робіт як за основою спеціальністю, так і за додатковою, тому передбачено написання курсових робіт у 7 і 8 семестрах, що засвідчено у відповідних ОК «Курсова робота з української мови (української літератури) та методики її навчання (на вибір)», «Курсова робота з англійської мови (зарубіжної літератури) та методики її навчання (на вибір)».

14.05.24_11.jpg 14.05.24_12.jpg
14.05.24_13.jpg 14.05.24_14.jpg
14.05.24_16.jpg 14.05.24_18.jpg

Пропозиції надійшли від зацікавлених осіб, а саме: Ж. В. Колоїз, завідувача кафедри української мови, д. філол. н., проф.; Н. М. Малюги, к. філол. н., доц., доцента кафедри української мови (гарант ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» за спеціальністю 014 Середня освіта (предметна спеціальність 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), додаткова предметна спеціальність 014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)) другого (магістерського) рівня вищої освіти»); Н. П. Ізотової, завідувача кафедри англійської філології і філософії мови Київського національного лінгвістичного університету, д. філол. н., проф.; М. В. Цегельської, директора приватного позашкільного закладу «Освітній центр «Інтерклас»; Т. В. Мелкумової, к. філол. н., в. о. директора Криворізького ліцею академічного спрямування «Міжнародні перспективи» Криворізької міської ради; Л. М. Семененко, декана факультету української філології; Ю. С. Кравченко-Білої, учителя української мови і літератури Криворізької гімназії № 60 Криворізької міської ради (випускниця за ОПП); Л. В. Микитишиної, консультанта Комунального закладу «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Криворізької міської ради.

Наталя Березовська-Савчук зазначила, що урахування тих зауважень і пропозицій, які опрацювали голова та члени робочої групи, є основою для оптимізації ОПП, її покращення задля реалізації мети ОПП, яка полягає в підготовці конкурентоспроможного вчителя української мови і літератури, зарубіжної літератури, англійської мови через формування професійних компетентностей, необхідних для виконання визначених законодавством вимог до обов’язкових результатів навчання та виховання здобувачів загальної середньої освіти.

Після доповіді керівника робочої групи і гаранта ОПП Н. А. Березовської-Савчук присутні мали змогу поставити запитання, висловити свої міркування щодо тих чи тих аспектів освітньо-професійної програми.14.05.24_27.jpg

Наталя Павлівна Ізотова, д. філол. н., проф., завідувач кафедри англійської філології і філософії мови Київського національного лінгвістичного університету схвально оцінила обговорюваний проєкт ОПП, зокрема звернула особливу увагу на те, що здобувачі першого (бакалаврського) рівня освіти після завершення навчання за цією ОПП, мають змогу продемонструвати сформовану іншомовну компетентність на piвнi C 1, що відповідає загальноєвропейським рекомендаціям з мовної освіти. Позитивним відзначила й те, що в програмі прописані очікувані результати навчання, які передбачають здатність до аналізу, систематизації та інтерпретації текстів англійською мовою, зважаючи на сучасні лінгвістичні теорії та новітні підходи до викладання іноземної мови в українських закладах освіти. У своєму виступі Наталя Павлівна наголосила, що запропонована освітньо-професійна програма є потужною, науково, методично й практично виваженою, відповідає вимогам чинного законодавства України у сфері вищої освіти, методичним рекомендаціям MOН, що уможливлює для майбутніх учителів української мови i літератури, зарубіжної літератури, англійської мови здатність вирішувати складні професійні завдання, інтегруватися у світовий та європейський освітній простір, задовольняти потреби суспільства в комунікації рідною та іноземною мовами.14.05.24_37.jpg

Тетяна Володимирівна Мелкумова, к. філол. н., в. о. директора Криворізького ліцею академічного спрямування «Міжнародні перспективи» Криворізької міської ради висловила думку, що представлена ОПП відповідає вимогам чинного законодавства у сфері вищої освіти, а також рекомендація МОН України щодо наявності всіх необхідних структурно-логічних і змістових компонентів. Програма дозволяє сформувати у здобувачів освіти загальні та спеціальні компетентності, необхідні для подальшої професійної діяльності й побудови освітньо-професійної траєкторії. Окремого схвалення, на думку Тетяни Володимирівни, заслуговує увиразнення регіонального контексту, а також орієнтація на реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії та студентоцентрованого навчання на засадах особистісно-діяльнісного підходу. Тетяна Мелкумова вважає, що варто рекомендувати освітньо-професійну програму «Українська мoвa i література, зарубіжна лiтература. Англійська мова» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти предметної спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова i література) з додатковою спеціальністю 014.02 Середня освіта (Мова i зарубіжна література (англійська)) для впровадження в освітній процес Криворізького державного педагогічного університету.14.05.24_31.jpg

Любов Василівна Микитишина, консультант Комунального закладу «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Криворізької міської ради висловилася зважаючи на профіль власних професійних зацікавлень, звернувши увагу на практичну спрямованість запропонованої ОПП. Любов Василівна наголосила, що суспільно-історичні зміни, яких зазнала українська держава останнім часом, передбачають модифікацію підходу до підготовки педагогічних кадрів, орієнтованих як на вітчизняний, так і європейський освітній простір. У такому разі підготовка конкурентоспроможного вчителя української мови і літератури, зарубіжної літератури, англійської мови за освітньо-професійною програмою (ОПП) «Українська мова i література, зарубіжна література. Англійська мова» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти предметної спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова i література) з додатковою предметною спеціальністю 014.02 Середня освіта (Мова i зарубіжна література (англійська)) покликана задовольнити подібні суспільні запити.

Любов Микитишина схвально відгукнулася про структуру й зміст ОПП, які  засвідчують розуміння розробниками актуальних проблем сучасної мовно-літературної царини, оскільки програмою передбачено вивчення основних понять мовознавства й літературознавства, мовних явищ, художніх текстів різних стилів і жанрів, необхідних для формування компетентної особистості, здатної вибудовувати свою освітньо-професійну траєкторію. ОПП, на думку Любові Василівни, відповідає основним критеріям якості вищої освіти в Україні і може бути рекомендована для впровадження в освітній процес Криворізького державного педагогічного університету.14.05.24_30.jpg

Тетяна Юріївна Осипова, д. пед. н., проф., професор кафедри педагогіки Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» дала позитивні відгуки про проєкт освітньо-професійної програми «Українська мова i література, зарубіжна література. Англійська мова» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти предметної спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова i література) з додатковою предметною спеціальністю 014.02 Середня освіта (Мова i зарубіжна література (англійська)). Тетяна Юріївна зазначила, що поданий для рецензування освітній документ має чітку структуру, усі компоненти, необхідні для розуміння мети й завдань програми, усвідомлення програмних результатів навчання, а також особливостей цієї програми, поетапності її реалізації в освітньому процесі, забезпечені й прописані відповідно до усталених вимог. На її думку, позитивної оцінки заслуговує мета ОПП, на якій окремо зупинялася гарант ОПП у своїй презентації. Тетяна Осипова вважає, що акцент на професійній підготовці фахівця з опертям на сформованості в нього відповідних базових компетентностей суголосний Державному стандарту базової середньої освіти, Професійному стандарту за професією «Вчитель закладу загальної середньої освіти», іншим документам МОН, а тому не суперечить змістові та завданням сучасної української школи, зокрема й НУШ. Схвальною визначено тенденцію до осучаснення ОПП, намагання керівника та членів робочої групи збалансувати основні та вибіркові ОК, актуалізуючи в них новітні тенденції розвитку мовно-літературної царини, звертаючи увагу на суспільні запити й потреби здобувачів вищої освіти в реалізації особистої освітньої траєкторії.

Свій виступ Тетяна Юріївна завершила думкою про те, що обговорювана ОПП може бути рекомендована до впровадження в освітній процес Криворізького державного педагогічного університету.14.05.24_35.jpg

Марина Валеріївна Цегельська, к. філол. н., доц., директор приватного позашкільного закладу «Освітній центр «Інтерклас» зазначила, що освітньо-наукова програма (ОПП) «Українська мoвa i література, зарубіжна лiтература. Англійська мова» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова i література) з додатковою спеціальністю 014.02 Середня освіта (Мова i зарубіжна література (англійська)) репрезентує мету професійної підготовки вчителя-словесника, окреслює загальні та спеціальні компетентності, які мають бути сформовані у студентів бакалаврату. Така програма дійсно необхідна для впровадження в Криворізькому державному педагогічному університеті. Структура програми передбачає ґрунтовне вивчення й української, й англійської мови. Загалом заслуговує на позитивну оцінку все, що представлено в ОПП: перелік освітніх компонентів, структурно-логічна схема, перелік компетентностей, якими має оволодіти випускник, а також власне нормативний зміст підготовки здобувачів бакалаврського рівня вищої освіти, оприявлений у термінах програмних результатів навчання. Розробники програми передбачили й описали форми атестації здобувачів, подали вимоги щодо наявності системи внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, скомпонували матрицю відповідності програмних компетентностей компонентам освітньої-професійної програми, матрицю відповідності програмних результатів навчання компонентам освітньої програми. Заслуговує на увагу розподіл навчальних дисциплін, комплексна психолого-педагогічна підготовка майбутнього вчителя української мови і літератури, зарубіжної літератури, англійської мови. Це дало підстави Марині Валеріївні повністю схвалити обговорювану ОПП та рекомендувати її до впровадження в освітній процес.

Слово взяли присутні здобувачі освіти Дарія Горіна, Ірина Криворучко, які схвально відгукнулися про зміни у програмі, апелючи до корегування складу  освітніх компентів, їх збільшення й урізноманітнення (наприклад, ОК «Основи інклюзивної освіти», ОК «Теоретична граматика англійської мови») та практичній складовій навчання. Думки та побажання студентів є цінними для розробників програми, їх враховано відповідно до моніторінгів і під час засідань робочої групи.

14.05.24_24.jpg

Своїми думками з присутніми поділилися члени робочої групи та викладачі кафедри української мови, української та світової літератур, англійської мови з методикою навчання: Жанна Василівна Колоїз, д. філол. н., проф., завідувач кафедри української мови; Зінаїда Павлівна Бакум, д. пед. н., проф., професор кафедри української мови; Людмила Анатоліївна Білоконенко, д. філол. н., проф., професор кафедри української мови; Тетяна Михайлівна Мішеніна, д. пед. н., проф., професор кафедри української мови; Ірина Анатоліївна Салата, к. філол. н., доц. завідувач кафедри англійської мови з методикою викладання; Наталя Георгіївна Мельник, к. філол. н., доц., завідувач кафедри української за зарубіжної літератур; Наталя Миколаївна Малюга, к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови, гарант ОПП «Українська мoвa i література, зарубіжна лiтература. Англійська мова» другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова i література) з додатковою спеціальністю 014.02 Середня освіта (Мова i зарубіжна література (англійська)) та інші науково-педагогічні працівники факультету й університету. Усі, хто брав участь в обговренні освітньо-професійної програми, схвально оцінили запропонований проєкт і підтримали рекомендацію про впровадження представленої ОПП в освітньомупроцесі Криворізького державного педагогічного університету.

Після ґрунтовного обговорення проєкту ОПП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти керівник робочої групи Наталя Анатоліївна Березовська-Савчук подякувала за уважне й ретельне прочитання проєкту програми, висловлені думки й пропозиції, зауваження. Науково-педагогічний склад факультету української філології вдячний усім присутнім за обговорення та висловлює сподівання на подальшу співпрацю.

26482

У межах Договору про співпрацю між Криворізьким державним педагогічним університетом та Ніредьгазьким університетом (Угорщина) 10-11 травня 2024 року викладачі кафедри української та зарубіжної літератур професор Світлана Ковпік та доцент Світлана Журба  прочитали цикл лекцій для студентів відділення україністики Ніредьгазького університету.

Професор Світлана Ковпік презентувала особливості густативного дискурсу сучасної української та угорської прози, зосередила увагу на творах Світлани Пиркало та Криштофа Варги, у яких представлені харчові практики двох народів, а також розкрила специфіку густативних образів у збірках кулінарних есе «Кухня егоїста» та «Гуляш із турула». Особливе захоплення у студентів викликала лекція на тему «Густативна рапсодія гуляшу в українській літературі», яка спонукала до дискусії.

12.05.24_1.jpg

Доцент Світлана Журба зорієнтувала студентів щодо специфіки творчості сучасної польської письменниці Ольги Токарчук, розкрила особливості її творчої лабораторії. Під час лекції угорські студенти апелювали до власного досвіду перебування в Польщі та демонстрували свою обізнаність із прозою письменниці. Неймовірні враження викликала лекція про письменників Розстріляного Відродження, у якій Світлана Журба презентувала маловідомі факти з життя письменників вказаного періоду та спонукала аудиторію до перегляду художнього фільму «Будинок “Слово”. Нескінчений роман», який саме в ці дні вийшов у прокат.

12.05.24_2.jpg

Упродовж перебування викладачки кафедри української та зарубіжної літератур мали змогу обговорити важливі напрямки співпраці зі своїми колегами: завідувачкою кафедри української мови та культури Вікторією Штефуцою та доцентом Евеліною Баллою. Особливе зацікавлення викладачів КДПУ викликала організація навчального процесу, зміст робочих програм з літературознавчих дисциплін, структура та зміст освітніх програм. Як зазначили С. Ковпік, С. Журба, такий досвід співпраці в офлайн-режимі спонукає до тісної комунікації та розширює рамки міжнародної мобільності науково-педагогічних працівників.

12.05.24_3.jpg

12.05.24_4.jpg

Щиро дякуємо викладачам кафедри української мови та культури, студентам Ніредьгазького університету за запрошення, співпрацю, доброзичливу атмосферу та знайомство з угорською культурою.

26446

Викладачі кафедри української мови є зацікавленою стороною в розширенні своєї освітньої мережі, активно працюють над побудовою довгострокових відносин у професійній галузі. 10 травня 2024 року завідувачка кафедри професор Жанна Колоїз, доценти Наталя Березовська-Савчук (гарант ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» підготовки фахівців першого (бакалаврського) рівня вищої освіти), Вероніка Городецька, Наталія Малюга (гарант ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти) взяли участь в онлайн-вебінарі про програми обміну професійним досвідом між Канадою та Україною, організованому Центром українськомовної освіти (Ukrainian Language Education Centre) Канадського інституту українських студій при Університеті Альберти.

10.05.24_1.png

Доповідачі Надія Прокопчук та Олена Гузар поділилися досвідом успішної взаємодії Саскачеванського університету з освітніми закладами Тернополя; Богдан Колос та Борислав Білаш розповіли про довгостроковий проєкт між освітніми фахівцями провінції Онтаріо та Львова.

Під час обговорення презентацій учасники онлайн-вебінару акцентували на важливості й затребуваності спільних ініціатив між університетами, шкільними радами та українською громадою; обговорили перспективи підтримки довгострокових відносин. Досвідчені керівники проєктів дали ґрунтовні відповіді на запитання усіх зацікавлених сторін.

10.05.24_2.png 10.05.24_3.png

10.05.24_4.png
10.05.24_6.png
10.05.24_5.png 10.05.24_8.png
10.05.24_9.png 10.05.24_11.png

Присутні мали змогу  більше дізнатися про програми обміну в освітній сфері, запропоновані різними провінціями Канади, а також специфіку організації освітніх проєктів Канада-Україна. Директор ULEC Оленка Білаш та координатор досліджень Марія Острога доклали чимало зусиль до підготовки цього цікавого заходу, майстерно скеровували зустріч, спонукаючи учасників онлайн-вебінару до діалогу.

Викладачі кафедри української мови Криворізького державного педагогічного університету висловили вдячність за можливість долучитися до семінару, організованого ULEC, почути корисний досвід. «Ми відчули емпатію, надзвичайно це цінуємо. Ця зустріч для нас стала мотиваційною (надихнулися досвідом тернопільців і львів’ян): так хочеться, щоб і ми навчали української мови студентів із діаспори, щоб започаткувалася Літня школа, аби могли щедро поділитися своїми знаннями і вміннями. Хоч у дистанційному форматі, бо навчання в аудиторіях для нас уже третій рік не видається можливим», – висловила спільну думку доцент Наталія Малюга.  

10.05.24_10.png

Організатори вебінару, дбючи про зворотний зв’язок, запропонували пройти опитування, у якому всі присутні змогли зробити загальну оцінку вебінару; указати на ті аспекти, які найбільше сподобалися; висловити власну думку щодо того, як обмін досвідом між учителями з Канади та України може покращити якість навчання в установі, яку представляють учасники анкетування; внести пропозиції, націлені на покращення організації та проведення аналогічних вебінарів у майбутньому, запропонувати теми заходів на перспективу.

Зичимо колективу ULEC успіху в усіх починаннях. Радо приєднуватимемося до нових заходів.

26445

Факультет української філології оплакує свого випускника.

Сьогодні, 10 травня 2024 року, ми попрощалися з Олегом Новіковим - Героєм, який поклав життя в боротьбі з російським ворогом. 

10.05.24_2.jpg 10.05.24_8.jpg

У далекому 2004 році ми зустрілися в доленосному для нас усіх місці - факультеті української філології, де Олег навчався у групі УАФ-04. Він вирізнявся з-поміж інших хлопців, яких у нас завжди було небагато, своєю шаленою харизмою, привітною усмішкою, почуттям гумору. Олег міг знайти спільну мову з усіма, його любив увесь факультет. Він був активним, творчим, постійним учасником студентських весен... Ось таким, Олеже, ми пам'ятаємо тебе. 

10.05.24_6.jpg

10.05.24_4.jpg

10.05.24_5.jpg 10.05.24_4.jpg

10.05.24_5.jpg

Олег Новіков загинув 5 травня 2024 року,у віці 37 років, на свій день народження під час виконання бойового завдання на Авдіївському напрямку. Довгий час був замполітом, його поважали й цінували товариші. Знедоленими залишилися дружина і син, якого Олег дуже любив... 

Висловлюємо співчуття близьким і рідним Олега. Нехай Господь дає їм сили пережити цю втрату, утішить у ці нелегкі часи.

 10.05.24.jpg

Герої не вмирають! Вони вічно житимуть у наших серцях і нашій пам'яті.

Слава Героям України! 

Смерть ворогам!

26439

10-11 травня 2024 року на базі кафедри української літератури Ужгородського національного університету відбувся міжкафедральний семінар на тему : "Форми та шляхи реалізації  академічної мобільності науково-педагогічних працівників". Участь у семінарі взяли викладачі кафедри української та зарубіжної літератур Криворізького державного педагогічного університету: доктор філологічних наук, професор Світлана Ковпік та кандидат філологічних наук, доцент Світлана Журба. Під час семінару обговорили важливі питання партнерської взаємодії, а саме: можливості проходження стажування науково-педагогічних працівників, залучення викладачів кафедр-партнерів до читання гостьових лекцій, перегляду освітніх програм усіх рівнів вищої освіти. Окрім цього, окреслили шляхи реалізації проєкту "Осіння школа" для здобувачів вищої освіти та залучення до його реалізації Ніредьгазького університету (Угорщина). Результатом роботи міжкафедрального семінару став підписаний договір про співпрацю.

IMG-d3a410af33c43fa218c2b8ccfbe787f4-V.jpg

26434

30 квітня 2024 року для здобувачів вищої освіти факультету української філології прочитала лекцію Овдійчук Лілія Миколаївна, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри української мови та літератури ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем'янчука» (м. Рівне).

На гостьовій лекції були присутні здобувачі освіти бакалаврського рівня та викладачі кафедри української та зарубіжної літератур, кафедри української мови: проф. С. І. Ковпік, доц. С.С. Журба, доц. Н. Є. Коломієць, доц. Н. В. Яременко, доц. Л. М. Семененко, доц. І. М. Онікієнко, доц. Г. Г. Асмаковська, доц. Н. А. Березовська-Савчук. та ін.

Знімок екрана 2024 04 30 112010

Пані Лілія Овдійчук відома науковій спільноті як дослідниця жанрово-стильової своєрідності дитячої літератури, автор наукових праць з інтеграційного вивчення історії української літератури, посібників з курсу дитячої літератури для студентів філологічних факультетів. Вона є членом рівненської «Просвіти», членом Ради Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва, Наукового товариства імені Тараса Шевченка.

30.04.24_01.png

Саме тому на лекції Лілія Миколаївна розглянула питання контекстуального аналізу творів української та зарубіжної літератур, закцентувала на видах контексту під час аналізу художнього твору: біографічному, історичному, літературознавчому, культурологічному, мистецтвознавчому тощо. Лекторка навела яскраві приклади, що ілюструють контекстуальний аспект, вказують на інтегральний підхід до інтерпретації твору.

30.04.24_02.png

Знімок екрана 2024 04 30 112626

Значну увагу Лілія Овдійчук приділяла використанню контекстуального аналізу під час вивчення творів «Тигролови» Івана Багряного, «Valse melancolique» О. Кобилянської, віршів Лесі Українки, поеми «Мойсей» І. Франка, творів Олеся Гончара, віршів Сергія Жадана у вищих навчальних закладах та закладах середньої освіти.

30.04.24_03.png

30.04.24_04.png

30.04.24_05.png

30.04.24_06.png

30.04.24_07.png

Присутні мали змогу послухати виконання «Меланхолійного вальсу» Ф. Шопена у виконанні пані Лілії Овдійчук та читання  уривку із твору Ольги Кобилянської. Лірична рапсодія лекції реалізована через інтермедіальне прочитання віршів  українських митців. Природу та функції літератури у її зв'язках з іншими видами мистецтв лекторка продемонструвала на прикладі виконання репером Степаном Стуком (псевдонім «Кашляючий ед») пісні на вірш Івана Франка «На суді» (у відеоролику проведено паралель між подіями того часу та сьогодення), що поглибило знання студентів щодо теорії контекстуальності.

30.04.24_08.png

30.04.24_09.png

Дякуємо Лілії Миколаївні Овдійчук за змістовну, пізнавальну і практичну лекцію. Відгуки студентів свідчать про зацікавлення та високу оцінку лекції, можливість долучитися до сучасних підходів літературознавчого аналізу тексту.

30.04_118.jpg

Професорсько-викладацький колектив кафедри української та зарубіжної літератур реалізує можливість співпраці з колегами українських вищих навчальних закладів, а здобувачі освіти мають змогу познайомитися з науковцями та їхніми дослідженнями.

26361

З 22 по 24 квітня 2024 року факультет української філології брав участь у тренінгах, присвячених програмі подолання освітніх втрат.

22.04. 1

З колективом викладачів та здобувачами освіти факультету української філології працювала Любов Василівна Микитишина, консультант КЗ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Криворізької міської ради, тренер проєкту з надолуження освітніх втрат.

photo_2024-04-22_14-36-36.jpg

Протягом 3 днів навчання присутні ознайомилися з форматами виявлення та стратегіями подолання освітніх втрат здобувачів освіти з української мови та літератури. Важливим етапом усвідомлення проблеми освітніх втрат є вивчення її стану у світі та в Україні. Тому постає логічне запитання про те, чи ідентичними є розуміння освітніх і навчальних втрат. І однозначна відповідь полягаю в тому, що освітні втрати є значнішою категорією, яка передбачає навчальні, виховні, психологічні, фізичні втрати, що загалом впливає на загальний розвиток учнів.

Варто зауважити, що кожен учасник до початку тренінгу мав змогу пройти онлайн-курс, який допоміг зорієнтуватися в тематичному насиченні запропонованого очного курсу. Упродовж зустрічей присутні намагалися дати відповіді на такі питання:

Який з форматів навчання є найефективнішим для підвищення кваліфікації вчителя?

Які можуть бути алгоритми конструювання програм подолання освітніх втрат з української мови?

Як подолати навчальні втрати в усній взаємодії?

Як організувати роботу з текстами для надолуження освітніх втрат?

Як подолати навчальні втрати в письмовій взаємодії?

Як організувати інтегроване навчання задля надолуження навчальних втрат мовно-літературної галузі?

Як сконструювати урок, спрямований на подолання освітніх втрат? 

Яким має бути найкращий дизайн цього уроку?

Обговорення потребували й інші питання, орієнтовані на визначення форматів  виявлення освітніх втрат учнівства на рівні навчального закладу; на стратегії подолання освітніх втрат здобувачів загальної середньої освіти; можливості для психоемоційної підтримки школярів; діагностування сформованості компетентності учнів; надолуження навчальних втрат у навичках тощо.

23.04 10

23.04 19

Цікавою була робота з посібником Ігоря Хворостяного «Подолання освітніх втрат з української мови та літератури в 5-11 класах», у якому подано методичні рекомендації та приклади уроків, а також авторські навчальні ігри. Автор наголошує на важливій тезі: «Особливість освітніх втрат – вони накопичуються і поглиблюються, якщо вчасно й ефективно не вживати заходів для їх подолання». Тому проведення тренінгових занять з педагогічними колективами м. Кривого Рогу є однозначно важливою та корисною.

23.04 9

 

23.04 12 23.04 16
24.04 4 24.04 2

23.04 21

24.04 9

Інтенсивна робота упродовж 3-х днів викликала як педагогічний інтерес до поставленої проблеми, так і допомогла творчо осягнути шляхи її розв’язання, попрацювати в командах, філологічно грамотно й сучасно подати відому навчальну інформацію, додати позитиву до викладацько-студентських буднів, підсилити взаємодію всіх учасників освітнього процесу на факультеті.

 

зображення_viber_2024-04-24_18-39-16-843.jpg зображення viber 2024 04 24 18 39 16 716
зображення viber 2024 04 24 18 39 17 005 зображення_viber_2024-04-24_18-34-48-983.jpg

зображення viber 2024 04 24 17 38 46 067

Висловлюємо вдячність тренеру Любові Василівні Микитишиній та всім учасникам триденного інтенсиву на подолання освітніх втрат. Віримо у власні сили, у наших студентів, які здобуваючи спеціальність учителя-словесника, неодмінно віднайдуть найоптимальніші шляхи щодо надолуження освітніх прогалин в українських закладах середньої освіти.

26313

17 квітня 2024 року в рамках реалізації проєкту «Розбудова стійкості через розвиток» здобувачі вищої освіти факультету української філології взяли участь у тренінгу «Soft Skills - навички успіху в житті та кар’єрі».

скіли_3.png

Темами обговорення стали лідерство, мрії, комунікативні кордони, креативні підходи до складних ситуацій та медіаграмотність.

скіли_1.png

Під час тренінгу студенти активно брали участь в інтерактивних іграх.

скіли_2.png

 

26263

18.04._1.jpg

18 квітня 2024 року на факультеті української філології відбулася Міжнародна наукова конференція здобувачів вищої освіти на тему «Мови й літератури світу в глобалізаційних процесах», захід є спільним проєктом двох європейських закладів-партнерів: Варшавського університету (Польща) та Ніредьгазького університету (Угорщина), а також вітчизняного закладу вищої освіти – Житомирського державного університету імені Івана Франка.

2.jpg

Інтерес до конференції виявили здобувачі вищої освіти таких закладів вищої освіти: Полтавського державного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Ужгородського національного університету, Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, Житомирського державного університету імені Івана Франка та ін. Загальна кількість учасників склала 70 осіб.

З вітальним словом до учасників конференції звернувся ректор Криворізького державного педагогічного університету Ярослав Шрамко, який відзначив значущість такого формату наукової комунікації здобувачів вищої освіти з різних закладів України та Європи.

3.jpg

На пленарному засіданні здобувачі вищої освіти презентували свої наукові дослідження на такі теми:

  1. Специфіка художньої інтерпретації внутрішнього світу персонажа-аутиста в романі Анрі Бошо «Блакитний хлопчик»

Ярослава Примаченко, здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти, Криворізький державний педагогічний університет (Україна).

4.jpg

  1. Tozsamość narodowa a komunikacja polityczna: przypadek Ukrainy

Rafał Bieryło, doktorant Miedzydziedzinowej Szkoły Doktorskiej, Uniwersytetu Warszawskiego.

18.04_6.jpg

  1. Угорський дискурс творів Ліни Костенко

Анастасія Мухіна, здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, Ніредьгазький університет (Угорщина).

9.jpg

  1. Жанрово-стильові особливості ретродетективів Юрія Винничука

Людмила Біленька, здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти, Житомирський державний університет імені Івана Франка (Україна). 

37.jpg

  1. Опис сучасного стану дітей, які постраждали від війни

Ольга Костелецька, здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти, Варшавський університет (Польща).

7.jpg

  1. Символіка заголовка роману Макса Кідрука «Де немає Бога»

Мілена Хижа, здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, Полтавський державний педагогічний університет імені В. Г. Короленка (Україна).

47.jpg

Теми доповідей вказують на різноплановість та актуальність досліджень здобувачів вищої освіти, а також засвідчили вплив глобалізаційних процесів на розвиток мов та літератур світу.

Після перерви роботу продовжили секції:

Секція 1. Українська література в глобалізаційних процесах

Секція 2. Літератури світу: компаративний аспект.

Секція 3. Мови світу в глобалізаційних процесах.

Модераторки заходу – доктор філологічних наук, професор кафедри української та зарубіжної літератур Світлана Ковпік та кандидат філологічних наук, доцент кафедри української та зарубіжної літератур Світлана Журба відзначили, що такого формату захід є чудовою можливістю для налагодження наукових зв’язків, обміну інформацією, реалізацією права здобувачів вищої освіти на академічну мобільність.

Бажаємо здобувачам вищої освіти наукових успіхів та звершень!

26167
Календар подій
Останні статті
Популярне
Зворотний зв'язок
Травень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31