07 лютого 2025 року відбулися збори студентів ІІІ курсу задля окреслення важливих напрямів науково-дослідницької роботи, зокрема йшлося про такий вид наукової діяльності як курсова робота з української мови або української / зарубіжної літератури, заплановані як результат вільного вибору здобувачів освіти.
Студенти мали змогу ознайомитися з інформацією в. о. завідувача кафедри української мови проф. Т. М. Мішеніної, яка звернула увагу присутніх на особливості курсової роботи як особливого виду індивідуальної роботи студента, а також закцентувала на тій нормативно-правовій базі, відповідно до якої студенти здійснюють власні науково-дослідницькі проєкти. Задля того, аби зорієнтувати здобувачів освіти й допомогти на цьому важливому етапі їхнього професійного становлення, до зібрання долучилися куратори відповідних академічних груп – доцент кафедри української мови С. А. Бузько, доцент кафедри української та зарубіжної літератур І. М. Онікієнко.
Як відомо, науково-дослідницька діяльність студента-філолога – це творчий процес, скерований на поглиблення знань з актуальних проблем відповідної царини, створення умов для генерування нових ідей та їх практичну реалізацію. Результатом науково-дослідницької роботи є: систематизація філологічних знань; формування поглядів на методологію наукового пізнання, сутність загальнонаукових і спеціальних методів проведення дослідження. Здобувачі набувають фундаментальних і спеціальних знань, умінь, необхідних для виконання завдань професійної діяльності. До індивідуальних завдань, виконуваних здобувачами вищої освіти, віднесено реферати, курсові роботи, кваліфікаційні роботи.
Курсова робота – вид індивідуальних завдань навчально-дослідницького характеру, який має на меті поглиблення, узагальнення й закріплення знань студентів із відповідної навчальної дисципліни, застосування їх при розв’язанні конкретного фахового завдання і вироблення вміння самостійно працювати з навчальною й науковою літературою, використовувати сучасні інформаційні засоби й технології.
У виборі наукового керівника курсової роботи і, відповідно, теми майбутнього дослідження насамперед варто керуватися таким документом як «Положення про індивідуальну освітню траєкторію здобувачів вищої освіти у Криворізькому державному педагогічному університеті».
Важливо звернути увагу здобувачів освіти, що індивідуальна освітня траєкторія здобувача вищої освіти – персональний шлях реалізації особистісного потенціалу, що ґрунтується на виборі освітніх програм, суб’єктів освітньої діяльності, що їх реалізують, освітніх компонентів. І саме індивідуальна освітня траєкторія передбачає вибір здобувачем теми, наукового керівника курсового проєкту. Тему наукового дослідження здобувач вищої освіти обирає з-поміж запропонованих науковим керівником. Теми оприявлені на сторінках кафедри в рубриці «Наукова робота студентів».
На сторінці кафедри української мови викладено «Методичні рекомендації щодо виконання курсових робіт з української мови та / або методики її навчання», кафедри української та зарубіжної літератур – «Методичні рекомендації щодо виконання курсових робіт з української літератури, зарубіжної літератури». У методичних рекомендаціях подано інформацію про структуру курсового проєкту та її характеристики, критерії оцінювання (актуальність теми, наочність складових частин програми дослідження, аналіз літератури, досягнення мети й розв’язання завдань, оформлення літератури й роботи); викладено вимоги щодо правил цитування в науковому тексті; правил оформлення покликань на використану літературу і джерела фактологічного матеріалу; дотримання принципів академічної доброчесності.
Окрім того, студенти ознайомилися із «Положенням про студентський гурток та проблемну групу Криворізького державного педагогічного університету», у якому йдеться про те, що курсові проєкти здобувачі виконують, будучи членами проблемної групи, організованого об’єднання здобувачів вищої освіти при кафедрі для дослідження конкретно визначеної наукової проблеми, яка притаманна відповідній спеціальності).
Завданнями проблемної групи є:
– залучення здобувачів до участі в наукових конференціях, просвітницьких заходах;
– сприяння участі в міжнародних проєктах, програмах навчання;
– сприяння поглибленому вивченню в більш широкому плані навчального матеріалу;
– апробація результатів науково-дослідницької роботи здобувачів вищої освіти у всеукраїнських та міжнародних наукових заходах та їх публікація в наукових виданнях.
Прикладом може слугувати збірник «Матеріали наукових читань здобувачів вищої освіти» за редакцією д. філол. н., проф. Ж В. Колоїз.
У результаті особистого вибору студентів будуть призначені наукові керівники з-поміж НПП кафедри української мови або кафедри української та зарубіжної літератур і, відповідно, обрано теми для наукового пошуку.