Кафедра української мови
Факультет Української філології

Сьогодні, 16 лютого 2022 року, відбувся міжкафедральний науково-методичний семінар з обговорення дисертаційної праці аспірантки кафедри української мови Тетяни Соловйової «Типологія та прагматика прецедентних феноменів в українськомовному політичному дискурсі 2014–2019 рр.», представленої на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 035 – Філологія (03 Гуманітарні науки). Науковий керівник кваліфікаційної наукової роботи – доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української мови Жанна Колоїз.16.02.22 116.02.2022 316.02.22 2У семінарі взяли участь викладачі трьох кафедр Криворізького педагогічного – кафедри української мови, кафедри української та зарубіжної літератур і кафедри перекладу та слов’янської філології. Очільницею сьогоднішнього наукового заходу була доктор педагогічних наук, професор кафедри української мови Тетяна Мішеніна16.02.22 416.02.22 6Здобувачка презентувала результати наукової роботи, наголосила на актуальності своєї дисертації, зумовленої тим, що дослідження прецедентних феноменів в українському політичному дискурсі переламного періоду уможливлює окреслення новоутворених політичних світоглядних когнітивних моделей в українській національній свідомості, виокремлення тенденцій їх розвитку і взаємодії суспільно-політичних процесів та процесів національної самоідентифікації.16.02.22 1316.02.22 1416.02.22 15Дисертація неабияк зацікавила учасників заходу актуальністю теми й представленням основних особливостей українського політичного дискурсу 2014–2019 років через призму прецедентних феноменів, що є потужними інструментами впливу на реципієнта під час будь-якої політичної комунікації. У жвавій науковій дискусії взяли активну участь і науково-педагогічні працівники усіх трьох кафедр університету, і аспіранти-здобувачі третього освітньо-наукового рівня зі спеціальності 035 – Філологія (03 Гуманітарні науки).16.02.22 1916.02.22 1616.02.22 11Експертну оцінку дисертаційної праці проводили доктор філологічних наук, професор кафедри української мови Людмила Білоконенко і кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови Наталя Шарманова. Вони акцентували на актуальності дослідження, яка не викликає жодних сумнівів, указали на найбільш суттєві результати дослідження, наукову новизну й теоретичну значущість, практичне значення одержаних результатів, зупинилися на апробації результатів дослідження. Рецензенти дали загальну оцінку змісту й основних положень дисертації, її завершеності та відповідності встановленим чинним вимогам, зупинилися на дискусійних положеннях у рецензованій праці.16.02.22 716.02.22 8Усі процедурні складові було витримано, модератор міжкафедрального науково-методичного семінару висновкувала результати його проведення. Усі охочі долучилися до вільної наукової рефлексії. Так, науковий керівник Жанна Колоїз зробила акцент на міцному науковому підґрунті дисертантки, успіхах у поетапному виконанні роботи і на завершеності підготовленої наукової праці. Усі охочі висловили свої міркування і щодо змісту прочитаної дисертації, і щодо представлення її результатів нині.

16.02.22_5.png16.02.22_12.png16.02.22 1016.02.22_17.jpg

Щиро бажаємо Тетяні Соловйовій подальшого успіху на завершальному етапі здобуття наукового ступеня доктора філософії!

18515

Щиро вітаємо нашу колегу Наталію Анатоліївну Березовську-Савчук  із присвоєнням вченого звання доцента кафедри української мови і бажаємо творчої наснаги й подальших професійних здобутків! Березовська_атестат_1.jpgБерезовська атестат 2Березовська атестат 3

18429

      03 лютого 2022 року на факультеті української філології розпочалася олімпіада з української мови й літератури. До складу комісії увійшли: завідувачка кафедри української мови проф. Жанна Колоїз, очільниця кафедри української та зарубіжної літератур доц. Наталя Мельник, викладачі (проф. Людмила Білоконенко, доц. Вероніка Городецька, доц.Наталія Малюга, доц. Інна Онікієнко, доц. Наталя Яременко), декан факультету доц. Любов Семененко та відповідальна за науково-дослідницьку роботу факультету проф. Тетяна Мішеніна2022 олімпіада 1      Змагалися студенти другого, третього й четвертого курсів факультету української філології. Конкурсанти в режимі онлайн визначали тенденції розвитку словникового складу української літературної мови у ХХІ ст.; коментували продуктивні й непродуктивні способи словотворення частин мови (за власним вибором); демонстрували різні наукові позиції щодо визначення способів творення українських слів.

    Гуманітарії відповідали на проблемні питання з методології літератури, історії українського письменства, здійснювали аналітику біографічного і творчого шляху видатних персоналій. Дискусійне спілкування дало змогу продемонструвати учасникам рівень мовно-літературних знань, уміння аргументовано викладати свою позицію з дотриманням принципів академічної доброчесності.2022 олімпіада 7

2022 олімпіада 8ВІТАЄМО ПЕРЕМОЖЦІВ ОЛІМПІАДИ!

                                           2 курс

                                                      I місце – Дар’я Борис 

                                                      II місце – Дмитро Решетніков

                                                      III місце – Катерина Бондар 

                                           3 курс

                                                      II місце – Олена Руденко 

                                                      III місце – Юлія Родзінська 

                                            4 курс

                                                      I місце – Аліна Чумаченко 

                                                      II місце – Яна Шаповал 

                                                      III місце – Оксана Гребень 

18347

   Сьогодні, 02 лютого 2022 року, на факультеті української філології відбулася настановча конференція з виробничої практики для студентів ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література) за участю декана факультету української філології доц. Любові Семененко, університетської керівниці педагогічної практики Любові Цоуфал, викладачів кафедри української мови – методистів за основним фахом, а також методистів з додаткової предметної спеціальності.

02.02.2022_1.png   У форматі Zoom-конференції здобувачі вищої освіти ознайомилися з метою, завданнями, змістом практики, правилами й обовʼязками студентів-практикантів, особливостями організації діяльності практикантів в освітніх закладах та вимогами до оформлення звітної документації.

    Старший викладач Любов Цоуфал розкрила специфіку проходження виробничої практики у середній ланці, зміст роботи студентів з основної та додаткової спеціальностей, і зокрема методичної та виховної роботи, позакласної діяльності з фаху, зачитала розподіл студентів за закладами освіти м. Кривого Рогу, визначила старост у кожному з них, окреслила терміни подання звітної документації груповим методистам.

      З урахуванням сучасних викликів і суспільних реалій наголошено було на необхідності дотримання заходів безпеки та санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних норм; проведено цільовий інструктаж з безпеки життєдіяльності для практикантів як активних учасників освітнього процесу.02.02.2022 2     Декан факультету доц. Любов Семененко, привітавши студентів ІV курсу з цим важливим етапом у фаховому становленні, висловила загальні методичні настанови щодо проходження педпрактики, яка сприятиме не лише усвідомленню призначення вчителя й налагодженню особистісної взаємодії між учасниками освітнього процесу, а і практичній реалізації освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів.02.02.2022 3     Протягом усієї виробничої практики групові методисти допомагатимуть майбутнім словесникам розкривати спеціальні, фахові компетентності в нових освітніх умовах. Тому окремі методичні акценти були зроблені і викладачами кафедри української мови.02.02.2022 4      На настановчій конференції студенти мали змогу поставити питання щодо проведення різних етапів педагогічної практики та підготовки звітної документації. 02.02.2022 5

УСПІХІВ У ПРОХОДЖЕННІ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ НАШИМ БАКАЛАВРАМ!

18304

23 грудня 2021 року студенти факультету української філології взяли активну участь у Всеукраїнській студентській науково-практичній конференції «Образне слово Придніпров’я», яка проходила на базі Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» в онлайн-форматі та згуртувала коло учасників із різних вишів України, а не тільки Придніпровського промислового регіону. Здобувачі вищої освіти бакалаврського й магістерського рівнів із Криворізького державного педагогічного університету гідно презентували власні лінгвістичні здобутки й виступили з доповідями, присвяченими актуальним питанням мовознавчої царини. 23.12.21 CК123.12.21 СК2Доповіді молодих мовознавців із Криворізького педагогічного були підготовлені в рамках різних дослідницьких програм і загальної проблематики, запропонованої організаторами конференції для широкого обговорення :

1. Лінгвістичний дискурс Придніпров’я: осягнення минулого і сьогодення.23.12.21_програма.png

2. Художній дискурс літератури Придніпров’я.

3. Публіцистичний дискурс у сучасних вимірах.

4. Мовно-літературні виміри досліджень сучасної літератури.

5. Культурологічний підхід до викладання мови та літератури.

6. Інформаційний простір фольклорного та літературного тексту.23.12.21 СК323.12.21 СК4Під час наукового форуму криворізькі студенти під керівництвом своїх наукових наставників – д. філол. н., проф. Жанни Колоїз, к.філол. н., доц. Наталії Малюги, к. філол. н., доц. Наталі Шарманової – акцентували на проблемних питаннях сучасного українського мовознавства, розкрили багатогранні аспекти лінгвальної практики різних мовнокультурних спільнот, і зокрема в соціокультурному просторі Придніпров’я.23.12.21 СК523.12.21 СК623.12.21 СК723.12.21 СК823.12.21 СК923.12.21 СК1023.12.21 СК1123.12.21 СК12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23.12.21 СК13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Актуальність порушених наукових питань, узагальнення майбутніми словесниками досвіду вітчизняних і зарубіжних лінгвістів із тієї або тієї проблеми, окреслення нерозв’язаних раніше дискусійних моментів, аргументований виклад основного матеріалу з теми дослідження, змістовність студентських доповідей, супроводжуваних мультимедійними презентаціями, а також активна участь наших здобувачів у науковій дискусії, уміння давати вичерпні відповіді на запитання учасників конференції чи секційних модераторів у процесі представлення власних проєктів були по праву високо оцінені оргкомітетом дипломами й сертифікатами. 23.12.21 диплом223.12.21 диплом1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23.12.21 сертифікат123.12.21 сертифікат223.12.21 сертифікат5

23.12.21_сертифікат3.png23.12.21 сертифікат4

23.12.21 сертифікат823.12.21_сертифікат6.png23.12.21 сертифікат7

Тож нині ми впевнені: залучення нової генерації філологів до активного обговорення актуальних мовознавчих питань є досить важливим задля їх фахового становлення.

Щиро вітаємо наших дослідників мови й бажаємо їм подальших наукових здобутків! 

17968

Сьогодні, 23 грудня 2021 року, на факультеті української філології відбулася державна атестація здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня денної форми навчання зі спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література) з отриманням чи то другої предметної спеціальності «Англійська мова», чи то додаткової спеціалізації «Редагування освітніх видань».23.12.21 123.12.21 3Студенти груп УФР-м-16 й УАФ-м-16 склали державну атестацію диференційно: магістри-викладачі успішно захистили магістерські роботи з актуальних проблем сучасного мовознавства, лінгводидактики чи літературознавства, а магістри-вчителі здали комплексний кваліфікаційний екзамен, який охоплював два блоки – теоретичний і прикладний, із презентацією кваліфікаційних завдань мовознавчо-літературознавчого циклу. Нині випускники магістратури на належному рівні продемонструвати ґрунтовну філологічну підготовку й відповідально поставилися до цього академічного етапу як підсумкового, справді, іспитового. У процесі складання обох типів атестаційного випробування «новоспечені» магістри освіти активно застосовували комп’ютерні технології, підготувавши заздалегідь мультимедійні презентації для представлення власних магістерських проєктів.

23.12.21_4.jpg23.12.21_2.jpg23.12.21 723.12.21 8Отже, формат проведення державної атестації, презентація наукових пошуків магістрів у галузі філології, представлені предметні результати навчання з опанованих теоретичних курсів, акцент на прикладному аспекті застосування знань, умінь і навичок дали змогу продемонструвати високий рівень освітньо-професійної підготовки магістрів-словесників. Від вдячних студентів Криворізького  педагогічного навзаєм лунали теплі  слова на адресу своїх наукових наставників і всього професорсько-викладацького колективу.

Щиро вітаємо магістрів освіти з успішним складанням державної атестації

й бажаємо творчих здобутків і фахового злету в царинах словесності, перекладу, видавничої справи!

17934

21 грудня 2021 року на факультеті української філології проведено державну атестацію здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня зі спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) заочної форми навчання.21.12.21 1 Екзаменаційна комісія під головуванням доцента кафедри української мови Тетяни Вавринюк засідала двічі з дотриманням усіх необхідних санітарних вимог: для захисту магістерських робіт і проведення комплексного кваліфікаційного екзамену.
За результатами проведених магістерських досліджень студентки Безщасна Яна й Полудень Віолета із групи ЗУМЛ-м-16 підготували змістовні доповіді, успішно представили власні напрацювання як самостійні завершені наукові проєкти, високо оцінені членами комісії.
Комплексний кваліфікаційний екзамен передбачав два блоки: відповіді студентів на теоретичні питання й захист кваліфікаційних завдань. Заздалегідь підготовлені мультимедійні презентації до виконаних кваліфікаційних завдань дали змогу продемонструвати рівень академічної підготовки магістрів-заочників.

21.12.21 4

21.12.21 3

 

21.12.21 521.12.21 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Щиро вітаємо наших випускників з успішним завершенням магістратури

й бажаємо подальшого кар’єрного зростання у філологічній царині!

17923

14 грудня 2021 року на кафедрі української мови відбулося друге онлайн-засідання із захисту курсових робііт, модератором якого стала проф. Людмила Білоконенко. Бакалаври ІV курсу представили свої мовознавчі проєкти в рамках традиційного підходу до захистів з урахуванням низки організаційно-методичних вимог:

1. Результати курсових проєктів мають бути представлені у вигляді презентації.

2. Презентація повинна доповнювати, а не дублювати виступ.

3. Відповідь на запитання має бути точною й лаконічною.

У процесі самого захисту до уваги бралася й низка інших критеріїв, за якими комісія у складі викладачів кафедри української мови оцінювала актуальність обраної тематики, її практичну значущість та конкретні результати наукових пошуків студентів.14.12.21 114.12.21_2.pngЯк і попереднього разу, бакалаври презентували власні лінгвістичні здобутки, що виявило сферу студентського зацікавлення багатоплановістю проблематики у вивченні мовної царини – від мови фольклорних текстів (власне, різноманітні питання щодо декодування етнокультурних глибин, концептуалізації національного паремійного корпусу) до синхронного зрізу дослідження мови: чи то стилістичні ресурси текстів масової інформації, чи то мовотворчість представників новітньої української літератури, і зокрема ідіостиль наших сучасників, мовні засоби експресивності або ж лінгвокогнітивний підхід в описі текстів у жанрі фольк-хісторі тощо. 
14.12.21 4

14.12.21 5

 

14.12.21_6.png

14.12.21_12.png14.12.21 14
14.12.21_10.png

 

 

 

 

 

 

14.12.21 1114.12.21_15.png14.12.21_16.png14.12.21_13.png14.12.21_8.png14.12.21 714.12.21_9.png14.12.21 17Підготовлені мультимедійні презентації допомогли яскраво представити й обговорити результати студентських досліджень з актуальних питань сучасної лінгвістики. Сподіваємося, що набуті уміння й навички наукової інтерпретації матеріалу в бакалаврських мовознавчих і лінгводидактичних проєктах стануть у нагоді і в процесі підготовки магістерських робіт.

17838

08 грудня 2021 року доцент кафедри української мови к. філол. н., доц. Наталя Шарманова провела відкриту лекцію зі спецкурсу  «Українська пареміологія» для студентів заочної форми навчання (гр. ЗУМЛ-18) з теми: «Українська пареміологія як філологічна царина і навчальна дисципліна». Оскільки лекційний курс із навчальної дисципліни за програмою становить лише дві години для заочної форми навчання, то метою проведеного заняття стало окреслити визначальні методологічні засади української пареміології як науки й навчальної дисципліни та презентування пареміологічного простору сучасної української мови. 08.12.21 108.12.21 2У процесі опанування основних положень курсу увага студентів була спрямована на формування системи теоретичних відомостей з пареміології, її місця серед інших гуманітарних наук та окреслення теоретичної бази й методології у царині пареміології. Занурившись у коло концептуальних засад про становлення цієї наукової галузі, лінгвістичної ідентифікації паремій та їх систематизації в зарубіжному й вітчизняному мовознавстві, лектор акцентувала на тісних зв’язках між теоретичною та прикладною складовими навчальної дисципліни, зупинилася на дискусійних підходах до диференціації власне паремійного й афористичного матеріалу в традиційній лінгвістиці, на інноваційних поглядах до об’єкта і предмета пареміології, інтерпретації пареміологічних явищ у системно-структурній та антропоцентричній (когнітивно-дискурсивній) дослідницьких парадигмах.08.12.21 308.12.21 408.12.21 508.12.21 12У процесі ознайомлення з навчальним концентром курсу важливими питаннями стали такі: з’ясування системної організації та стилістичних можливостей власне паремійного корпусу, розкриття структурно-семантичних ознак афоризмів як одиниць книжно-літературного походження, репрезентація здобутків української пареміографії з відповідною періодизацією її різних етапів – від етапу формування до новітнього етапу активного розроблення сучасних словників паремій. Окреслені теоретичні питання сучасної української пареміології супроводжувалися мультимедійною презентацією.08.12.21 6

08.12.21 8

08.12.21_11.png

Лекція доц. Наталі Шарманової завершилася обговоренням, у якому взяли участь професор кафедри української мови Людмила Білоконенко, доценти Світлана Бузько, Тетяна Вавринюк, Вероніка Городецька, Наталя Малюга, старші викладачі Наталія Березовська-Савчук, Любов Цоуфал й аспірант Тетяна Соловйова. Самоаналіз підсумував розкриття ключових питань розглянутої теми з осмислення основних складників пареміології, які утворюють одну з потужних семіотичних підсистем і забезпечують процес повноцінної суспільної комунікації в різноманітних дискурсивних практиках.
Усі присутні наголосили на високому науково-методичному рівні проведення відкритого заняття за традиційною для лекції структурою. Темп заняття оптимальний, що дало змогу студентам опрацювати новий для них навчальний матеріал та уяснити певні прикладні аспекти, заплановані для розгляду на практичних заняттях. Наголошено на популяризації науково-методичних здобутків кафедри української мови, ужитку національно спрямованого ілюстративного матеріалу, що дозволяє осмислити етнокультурні цінності та ідеологічний потенціал пареміологічного фонду, сприяє засвоєнню студентами результатів основних напрацювань із пареміологічної проблематики в українській і світовій лінгвістиці. 08.12.21 9Доцент Наталя Малюга, яка вела засідання з обговорення відкритої лекції, висновкувала: представлений на занятті теоретичний матеріал з основних пареміологічних питань спрямовано на формування професійних компетентностей бакалаврів у їх фаховій підготовці; лекційне заняття характеризується продуманою, чіткою логікою викладу, що відповідає всім вимогам, які висуваються до проведення занять такого типу у вищій школі.

17767

09 грудня 2021 року викладачі кафедри української мови на чолі із завідувачкою д. філол. н., проф. Жанною Колоїз узяли участь у міжкафедральному семінарі, проведеному на базі двох закладів вищої освіти – Варшавського університету і Криворізького державного педагогічного університету. Метою такої зустрічі є ознайомлення з досвідом навчання словесників у європейських вишах задля якісної підготовки до акредитації здобувачів першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література). 09.12.21 1Учасники методичного заходу мали змогу ознайомитися з підготовкою філологів бакалаврського та магістерського рівнів у Варшавському університеті. Представила освітні програми «Ukrainistyka z językiem angielskim» (перший (бакалаврський) рівень) та «Ukrainistyka z językiem angielskim» (другий (магістерський) рівень) виконувачка обов’язків завкафедри україністики д-р Катажина Якубовська-Кравчик. Вона презентувала структуру і зміст ОП, специфіку освітніх компонентів програм, зробила акцент на циклі професійної підготовки майбутніх словесників та організації індивідуальної студентської траєкторії.09.12.21 2Аби перейняти досвід зарубіжних колег й удосконалити ОП підготовки бакалаврів і магістрів зі спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література), активну участь у семінарі взяли всі гаранти освітньо-професійних програм на факультеті української філології: «Українська мова і література. Англійська мова», «Українська мова і література. Психологія», «Українська мова і література. Редагування освітніх видань». Протягом роботи семінару поставили низку питань до пані Катажини, адже учасників зацікавивила структура і зміст ґрунтовних освітньо-професійних комплексів з опанування української та англійської словесності у Варшавському університеті. Тому, подібні методичні зустрічі є досить цінними задля вдосконалення освітніх програм філологічної підготовки здобувачів вищої освіти різних рівнів у Криворізькому педагогічному.

17764
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша